گردشگری و توریسم

رویدادهای نجومی ۱۶ روز اول مرداد ماه

فاطمه خراسانی مسوول بخش علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: چهارشنبه اول مرداد ماه ۹۹ خورشید ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه وارد صورت فلکی شیر شد و پنجشنبه دوم مرداد، کره ماه در فاصله زاویه ای ۴.۱ درجه ای شمال و شمال شرق ستاره قلب الاسد قرار گرفت.

وی افزود: ماه روی یک بیضوی می گردد که زمین در یکی از کانون های آن قرار دارد، وقتی فاصله ماه تا زمین کم است، ماه در حضیض زمینی است و فاصله ماه تا زمین بیشتر است. در این حالت می گوییم ماه در اوج زمین قرار دارد. در واقع دو روز گذشته (شنبه چهارم مرداد) ماه در حضیض بود.

خراسانی اظهار داشت: دیروز یکشنبه پنجم مرداد در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه ماه در فاصله زاویه ای ۶.۷ درجه ای شمال و شمال شرق ستاره «سماک اعزل» واقع در صورت فلکی «سنبله» قرار گرفت و امروز دوشنبه ساعت ۱۷:۰۳ دقیقه ماه در تربیع اول قرار می گیرد.

به گفته خراسانی، چهارشنبه هشتم مرداد بارش شهابی «دلتا دلوی جنوبی» را داریم که در شرایط مناسب رصدی می‌توان تا ۲۵ شهاب را در هر ساعت رویت کرد. کانون این شهاب ‌باران در صورت فلکی دلو در نزدیکی ستاره «دلتا- دلو» واقع شده به همین دلیل آن را بارش شهابی دلتا-دلوی می‌نامند.

وی افزود: بهترین زمان برای تماشای این شهاب‌باران ساعت‌های اولیه بامداد و در زمانی است که ماه در افق غربی غروب می‎کند و صورت ‌فلکی دلو در بالاترین ارتفاع خود در آسمان جنوبی می‎درخشد. شهاب‎ های این ‎بارش از صورت فلکی دلو و به طور تصادفی به بیرون خارج می ‎شوند؛ بنابراین بهترین روش رصد این پدیده قرار داشتن در محلی تاریک با آسمان باز و بدون آلودگی نوری است.

مسئول بخش علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران افزود: در همین روز یعنی چهارشنبه هشتم مرداد بارش شهابی دلتای آلفای جدی را نیز خواهیم داشت که در اوج بارش تنها شاهد ۵ شهاب در ساعت خواهیم بود. 

خراسانی گفت: پنجشنبه نهم مرداد ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح ماه در فاصله زاویه ای ۶.۲درجه ای شمال و شمال شرقی ستاره قلب العقرب واقع در صورت فلکی عقرب قرار خواهد داشت و جمعه دهم مرداد ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه ماه در گروه نزولی قرار داشته و فردای آن روز یعنی شنبه یازدهم مرداد ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه سیاره عطارد در گروه صعودی قرار خواهد داشت. 

وی در توضیح گره صعودی و نزولی ماه خاطر نشان کرد: سیارات در چرخش خود به دور خورشید( صفحه فرضی به دور خورشید) گاهی پائین تر و گاهی بالاتر قرار می گیرند و در دو نقطه با این صفحه مماس میشوند.این دو نقطه را اصطلاحاً گره مداری میگویند. هرگاه سیاره از قسمت بالای صفحه منظومه شمسی(شمال) به سمت پائین صفحه(جنوب) به این نقطه برسد آنرا گره نزولی و هرگاه سیاره از قسمت پائین این صفحه به سمت بالای صفحه به این نقطه برسد آنرا گره صعودی می گویند.ماه نیز نسبت به صفحه منظومه شمسی تمایل مداری دارد .ماه نیز نسبت به صفحه منظومه شمسی تمایل مداری دارد که حدودا ۵ درجه میباشد و در هر بار چرخش به دور زمین دو بار به گره صعودی و نزولی میرسد.

به گفته مسوول بخش علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، یکشنبه دوازدهم مرداد ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد، ماه در فاصله زاویه ای ۱.۵۲درجه ای جنوبی سیاره مشتری قرار خواهد داشت و  در ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد این روز سیاره عطارد در فاصله زاویه ای ۶.۶ درجه ای جنوبی ستاره «پولوکس» خواهد بود. ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه این روز ماه در فاصله زاویه ای ۲.۲۶ درجه ای جنوب شرقی سیاره زحل قرار داشته و دوشنبه سیزدهم مرداد ساعت ۲۰:۲۸ دقیقه شاهد ماه کامل خواهیم بود.  پنجشنبه شانزدهم مرداد ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه ماه به ملاقات سیاره نپتون رفته و در فاصله زاویه ای ۴ درجه ای در جنوب شرقی این سیاره قرار می گیرد.