گردشگری و توریسم

اعتراف آمریکا به مزاحمت جنگنده‌هایش برای هواپیمای مسافربری ایرانی

به گزارش ایرنا، «بیل اوربان» سخنگوی سنتکام بامداد جمعه گفت که بازرسی بصری با هدف اطمینان یافتن از امنیت پرسنل نیروهای ائتلاف در پایگاه التنف صورت گرفت و زمانی که خلبان اف-۱۵ هواپیما را به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر شناسایی کرد، اف-۱۵ به صورت امن اقدام به فاصله گرفتن از هواپیما کرد.

وی عنوان کرد که مزاحمت جنگنده‌های این کشور برای هواپیمای مسافربری ایرانی، حرفه‌ای بوده و بر اساس معیارهای بین‌المللی صورت گرفته است.

همچنین دو مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده است به رویترز گفتند که یک جنگنده اف-۱۵ آمریکا در میدان دید هواپیمای مسافربری ایران قرار گرفت اما در فاصله امنی قرار داشت.
یکی از این مقام‌ها گفت که این مزاحمت بر فراز سوریه صورت گرفت.
منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند که دو فروند جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در آسمان سوریه ایجاد مزاحمت کردند که این اقدام موجب شد به برخی از مسافران این پرواز آسیب برسد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این مزاحمت گفت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات، اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عین حال در تماس مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتاً تأکید شده است که چنانچه هر حادثه‌ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسؤول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.