گردشگری و توریسم

مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال حذف مجسمه های دوران برده داری

به گزارش ایرنا، واشنگتن پست نوشت، نمایندگان مجلس نمایندگان قرار است در مورد طرح انتقال مجسمه رهبران کنفدراسیون از ساختمان کاپیتل (کنگره) و نیم تنه راجر تانی رای گیری کند. 

راجر تانی پنجمین رییس دادگستری آمریکا بود که در قرن ۱۹ اعلام کرد، مردم آفریقایی تبار جزو شهروندان آمریکا نیستند. 

طرح حذف مجسمه رهبران دوران کنفدراسیون توسط “استنی هویر” رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان و “دیوید ترون” ارائه شده است. 

در صورت تصویب این طرح مجسمه نیمه تنه راجر تانی با نیم تنه تورگود مارشال اولین نماینده سیاهپوست دادگاه عالی آمریکا جایگزین می‌شود. 

بر اساس این طرح، کلیه مجسمه‌های که داوطلبانه به کشورهای کنفدراسیون آمریکا خدمت کرده بودند، حذف می‌شوند. 

در ادامه موج خشم و عصبانیت مردم آمریکا از دوران برده داری رهبران این کشور، پنتاگون نیز در هفته گذشته با صدور دستورالعمل جدیدی نصب پرچم دوره کنفدراسیون در پایگاه‌های این کشور را ممنوع کرد. 

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با انتشار یادداشتی در تشریح سیاست جدید پنتاگون، نوشت: ما باید همیشه بر آن چیزی که ما را متحد می‌کند، بر سوگند به قانون اساسی و مسؤولیت مشترکمان برای دفاع از کشور متمرکز باشیم. 

وی افزود: پرچم‌هایی که به اهتزاز در می‌آوریم باید همسو با نظم باشد و باید با احترام با همه مردم رفتار کرده و از نمادهای تفرقه‌آمیز پرهیز کنیم. 

علاوه بر پرچم آمریکا، پرچم‌های ایالتی، نیروهای مسلح و کشورهای متحد از جمله نمادهایی هستند که طبق سیاست جدید نشانه وحدت به شمار می‌آیند. 

پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس سفیدپوست این کشور، پرچم کنفدراسیون که یادآور دوران برده‌داری در ایالت متحده است به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شد.