گردشگری و توریسم

برنامه‌های اوقات فراغت در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود

سامان احمدی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران در راستای افتتاحیه مجازی ویژه برنامه‌های اوقات فراغت تابستانه فهما، اظهار داشت: براساس ارزیابی انجام شده کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کردستان در برگزاری کلاس‌های غنی سازی اوقات فراغت یکی از استان‌های موفق کشور است.

وی با اشاره به وجود ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد استان، اضافه کرد: در قالب سه شبستان شامل هنر، فرهنگ و نوآوری و ۱۲ رواق از جمله کلاس و نمایشگاه برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: این استان دارای ۲ هزار و ۱۰۰ مکان مذهبی است و به عبارتی به ازای هر ۵۲۰ نفر از ساکنان استان یک مکان مذهبی وجود دارد.

احمدی با اشاره به اینکه وجود این پایگاه‌های مذهبی تاثیر بسزایی در مقابله با تهاجم فرهنگی دارد، گفت: سال گذشته ۶ هزار و ۳۷۰ فعالیت در ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد استان برگزار شد و امسال به دلیل شیوع کرونا بخش زیادی از این برنامه‌ها به طور مجازی به اجرا درمی‌آیند.

وی یکی از برنامه‌های کانون‌های مساجد استان را اجرای طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم خواند و یادآور شد: این طرح در قالب ۱۳ گروه هدف شامل خانواده معظم شهدا، معلمان، خیران، مروجان ارزش‌های اسلامی، کارآفرینان، ورزشکاران و مفاخر فرهنگی و هنری محلات و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تاکید کرد: از دیگر برنامه‌های کانون‌های مساجد استان برگزاری طرح ملی روح مقاومت با محوریت گرامیداشت مقام شهدا و تکیه بر ۱۱۰ روز روایت مردمی از وصایای شهدای انقلاب اسلامی از دیروز تا امروز است.

احمدی با اشاره به اینکه کردستان ۷۷ روحانی را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است، افزود: این شهدا هر کدام صاحب آثار ارزشمندی هستند که پژوهشگران و هنرمندان می‌توانند در تولید آثار خود از آنها بهره گیرند.

وی یادآور شد: علاقمندان به شرکت در این رویداد  تا ۳۱ شهریور امسال فرصت دارند  آثار خود را در قالب دل نوشته، خاطره نویسی، عکس، صوت، نماهنگ، فیلم موبایلی، عکس‌نوشت از وصیت‌نامه شهدا را از طریق فضای مجازی و حضور در سایت «فهما» به آدرس https://bachehayemasjed.ir ارسال کنند.

۴۸۰ کانون فرهنگی هنری مساجد کردستان مجهز به رایانه هستند

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد استان ۴۸۰ کانون مجهز به سیستم رایانه است که از طریق آن مدیران مسوول و اعضای کانون می‌توانند برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون‌ها را اجرا و منتشر کنند.

کامل گلباغی با بیان اینکه امسال برنامه‌های کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در بستر فضای مجازی اجرا شده و در حال اجرا است، اضافه کرد: همه مدیران مسوول و اعضای کانون‌های مساجد از تلفن همراه برخوردار هستند و از این طریق هم بیشتر برنامه‌ها دنبال می‌شود.

وی با اعلام اینکه از مجموع کانون فرهنگی هنری مساجد کردستان ۴۲۷ کانون در روستاهای استان مستقر است، یادآور شد: برخی از روستاهای استان دارای ۲ کانون هستند و اکثر آنها هم از اینترنت برخوردارند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان گفت: یکی از برنامه‌های ما قرائت یک صفحه از قرآن کریم با تفسیر آن بطور روزانه در کانون‌های مساجد استان است.

گلباغی با اشاره به اینکه سه نوع کانون شامل اجتماعی، هنر و ادبی و مجازی تشکیل داده می‌شود، تاکید کرد: رسالت کانون اجتماعی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ترویج فضائل دینی و اخلاقی است.

وی افزود: هر کانون براساس عملکردی که داشته باشد امتیاز دریافت می‌کند و بعد از ارزیابی انجام شده به کانون‌های برتر و ویژه هدایایی اهدا می‌شود که سال گذشته ۱۲ کانون در کردستان به عنوان برتر و ویژه معرفی شدند.