گردشگری و توریسم

آثار تاریخی خلخال ثبت ملی می‌شود

نادر فلاحی روز یکشنبه در بازدید از مسجد جامع تاریخی روستای خمس خلخال افزود: اقدام لازم برای ثبت آثار غیرمنقول و ناملموس انجام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده این شهرستان نیز در حال اقدام است.
وی با بیان این ‌که ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر خلخال از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، اظهارداشت: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.
فلاحی به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین اشاره کرد و افزود: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم ، مراسم خدرنبی و بولاغ باشی ویژه سال نو نیز به عنوان سه میراث میراث فرهنگی ناملموس برای ثبت در لیست آثار ملی و مذهبی شهرستان در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه  پروژه بازسازی و مرمت مسجد تارخی جامع روستای خمس از توابع بخش مرکزی خلخال اجرا می شود، گفت: مسجد جامع روستای خمس دومین مسجد تاریخی این روستا است که عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی آن با مشارکت اعضای هیات امنای مسجد امسال اجرا خواهد شد.

او با بیان اینکه پیش از این کار عملیات بازسازی و مرمت مسجد عبدالرزاق این روستا از بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده استان اردبیل اجرا شده است، اظهارداشت: مسجد جامع روستای خمس نیز جزو بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده در کشور است و در دوران قاجار احداث شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل همچنین به حل مشکل پروژه هتل آپارتمان در منطقه نمونه گردشگری امامزاده عبدالله شهر کلور مرکز بخش شاهرود اشاره کرد و افرود: با واگذاری این پروژه نیمه‌کاره از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به شهرداری کلور این پروژه تکمیل خواهد شد.

شهرستان خلخال با ۸۶ هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، پل تاریخی پردیس و بنای چهار گوش از جمله آثار تاریخی شهرستان خلخال است.