گردشگری و توریسم

آذربایجان‌غربی رتبه نخست آبخیزداری کشور را کسب کرد

هادی قاسمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای کامل طرح‌های آبخیزداری در ۱۷ شهرستان آذربایجان‌غربی طی سال گذشته، اضافه کرد: سال گذشته، ۲۵۰ هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری و سازه‌های مکانیکی با ۳۱۰ میلیارد ریال هزینه در استان به اجرا درآمد.

وی بیان کرد: اعتبار طرح‌های آبخیزداری اجرایی در آذربایجان‌غربی نظیر دیگر مناطق کشور با موافقت رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته که با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شد، نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب داشت و در صدد تقویت این بخش برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه هستیم

قاسمی گفت: طی سال جاری قرار است ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار استانی در راستای اجرای طرح‌های آبخیزداری آذربایجان‌غربی اختصاص یابد.

وی افزود: طبق پیش بینی‌ها، امسال ۳۹ طرح آبخیزداری با پوشش ۳۸۰ هزار هکتاری در استان اجرا می شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در عرصه‌های ملی و نقاط حادثه خیز عاملی مهم در پیشگیری از بروز سیلاب هاست و باید برای جلوگیری از ایجاد سیلاب‌ها طرح‌های آبخیزداری در نقاطی که از پیش مطالعه و آماده شده است، به اجرا درآید.

آذربایجان غربی ۲ هزار و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی است.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

صاحب نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

آذربایجان غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.