گردشگری و توریسم

وجود۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان

مهرداد فتحی بیرانوند روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل عرصه های طبیعی استان، برخورداری از اقلیم چهار فصل و تنوع زیستی در حوزه های گیاهی و جانوری و وجود ذخایر ژنتیکی ، ارزشمند گیاهی نظیر جنگلهای بلوط، بنه، ارس و گونه های جانوری نظیر پرندگان شکاری، کبک دری، خرس قهوه ای، پلنگ، کل و بز کوهی، قوچ و میش، ماهیان کور غار و سمندر لرستانی،  برنامه ریزی و اقدامات لازم به منظور احیاء زیستگاه ها و زیست بوم های استان در اولویت کاری قرار دارد.

وی اظهار داشت: در این راستا علاوه بر پاسگاه های فعال، سه پاسگاه محیط بانی در تالاب های تنگ فنی پلدختر، بیشه دالان بروجرد و منطقه شکار و صید ممنوع چهار شاخ و گرین در حال ساخت است.

فتحی بیرانوند ادامه داد: برای فصول بهار و تابستان و به منظور افزایش ضریب حفاظتی مناطق و زیستگاه های حساس نیز  حدود ۶ پاسگاه سیار در استان فعال می شود.

وی عنوان کرد: همچنین پاسگاه های سیار در مناطق حفاظت شده اشترانکوه ، سفیدکوه ازنا و سفیدکوه خرم آباد و زیستگاه های سمندر لرستانی هر ساله راه اندازی و در این مناطق مستقر می شوند.

فتحی بیرانوند افزود:: تا قبل از دولت تدبیر و امید هفت پاسگاه در مناطق تحت مدیریت این استان فعال بود که اکنون ۱۱ پاسگاه دیگر احداث شده و یا در دست احداث و تکمیل می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: تعداد پاسگاههای محیط بانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه از سه به ۶ پاسگاه رسیده و پاسگاههای منطقه چهارشاخ نورآباد و گرین نیز آماده بهره برداری است.

 فتحی بیرانوند افزود:‌ لرستان در قلب  زاگرس واقع شده و نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه  دارد به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس ۱.۲ میلیون هکتار آن در این استان قرار دارد.