گردشگری و توریسم

علاقه‌مندان به محیط‌زیست حاشیه سد مهاباد را پاکسازی کردند

مسوول انجمن کوهنوردی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی فراخوان قبلی هیات کوهنوردی مهاباد مبنی بر همکاری اقشار مختلف مردم از جمله کوهنوردان ورزشکاران و به ویژه علاقه‌مندان به محیط‌زیست برای پاکسازی حاشیه سد این شهرستان جمعی زیادی از شهروندان در این مراسم حضور یافتند.

محمدامین شیخ‌مندی ادامه داد: در این اقدام دوست‌داران محیط زیست مسیر «تاقه‌دار» به سمت جاده سردشت به مسافت پنج کیلومتر را از هرگونه زباله پاکسازی کردند و توانستند ۲ کامیون انواع زباله و پسماند را جمع‌آوری کنند.

وی هدف از برگزاری این برنامه را جلب مشارکت‌های مردمی برای پاکیزه نگاه داشتن محیط‌زیست و ترویج فرهنگ عمومی حفاظت از طبیعت اعلام کرد و افزود: شهروندان باید طبیعت و تفرجگاه محل سکونت را به مانند خانه و منزل مسکونی خود تمیز و پاکیزه نگه دارند تا همه بتوانند از محیط‌زیست خود لذت ببرند.

وی بیان کرد: حضور فعالان محیط‌زیست و تقویت تشکل‌های مردمی در حفظ طبیعت، نقش محوری دارد و رویکرد دولت نیز توجه به نهادهای مدنی و تقویت مشارکت‌های اجتماعی است و در مهاباد نیز به این امر توجه می‌شود.

شیخ‌مندی یادآور شد: هفته گذشته نیز جمعی از دوستداران محیط زیست و اعضای انجمن‌های ورزشی مهاباد در اقدامی نمادین به یاری پاکبانان و کارکنان بخش خدمات شهرداری این شهر شتافته و پارک ملت را از وجود زباله و پسماند پاکسازی کردند.

همچنین در این برنامه با توجه به شیوع بیماری کرونا شرکت‌کنندگان ضمن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشت از ماسک و دستکش استفاده کرده و زباله‌ها را داخل کیسه‌های پلاستیکی جمع‌آوری و در مکان مشخصی قرار دادند تا توسط کارکنان شهرداری به سایت پسمامند زباله شهری منتقل شود.

دریاچه سد مهاباد از مهمترین مکان‌های گردشگری این شهرستان است که در فاصله یک کیلومتری این شهر واقع شده و همه‌روزه و به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای شمار زیادی از شهروندان و گردشگران است. 

شهر ۱۶۶ هزار نفری مهاباد دارای ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت بوده و از سال ۱۳۰۶ بلدیه یا شهرداری در آن راه‌اندازی شده است.