اخبار گردشگری

تور ترکیه مجاز است؟

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می گوید: وقتی شرکت های هواپیمایی بلیت استانبول را می فروشند، پس تبلیغ تور ترکیه غیرقانونی نیست اما مسافرانی که الان به ترکیه می روند، قصد تفریح در ساحل را ندارند، انگیزه های کاری و تجاری دارند.

در یک هفته گذشته اخطارهایی از سوی سازمان هواپیمایی درباره تبلیغ تور ترکیه داده شد. ترکیه که همزمان با شیوع ویروس کرونا، مرزهایش را با ایران مسدود کرد، هنوز رسما مرزهای کشورش را به روی گردشگران ایرانی باز نکرده است، با این حال، فروش بلیت پروازهای تهران ـ استانبول تقریبا از اوایل تیرماه از سر گرفته شده است. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی اما گفته ترکیه در حال حاضر اتباع خود و آن دسته از مسافران را که تبعیت آن کشور را داشته و کسانی را که دارای ویزای کاری هستند، می پذیرد و تبلیغات انجام تور و اعزام توریست به این کشور صحت ندارد. پس مسافران باید از صحت و سقم بلیتی که دریافت می کنند مطلع باشند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی هم گفته که هیچ شرکت هواپیمایی تبلیغ تورهای خارجی را انجام نداده و دستگاه های نظارتی باید با آنهایی که به نام این ایرلاین ها تبلیغ می کنند یا آنکه نام آنها را در تبلیغ تور خود می آورند برخورد کنند.

مقصود اسعدی سامانی به مردم توصیه کرده تا زمانی که به صورت رسمی و قطعی راه اندازی پروازهای خارجی اعلام نشده بلیت آن را از سایت هایی که آن را تبلیغ می کنند نخرند.

بررسی ها نشان می دهد برخی شرکت های هواپیمایی داخلی و ترک، فروش بلیت مسیر استانبول را آغاز کرده اند. آنچه در آژانس های مسافرتی هم به فروش می رسد، بلیت همین پروازها به اضافه هتل است. آژانس های دیگری هم البته تورهای تفریحی و گردشگری را از حالا برای تاریخ مرداد، شهریور و مهرماه تبلیغ کرده اند.

مرتضی قربانی ـ دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ اما این اقدام آژانس های گردشگری را غیرقانونی نمی داند و می گوید: سفرهایی که به ترکیه انجام می شود، به قصد سیاحت نیست. فضای سفر به ترکیه را باید تفکیک کرد، ورودی به این کشور اغلب با ویزای توریستی انجام می شود، ولی بیشتر مسافران برای بیزنس و کار به این کشور سفر می کنند. طبق اطلاعاتی هم که دارم، در حال حاضر درخواست برای سفر توریستی به این کشور خیلی خیلی کم است. سفارتخانه هایی مثل کانادا، آمریکا و انگلیس باز شده اند و اگر مسافری از ایران به آنکارا یا استانبول می رود، برای پیگیری اموری این چنینی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.