گردشگری و توریسم

ساختمان تلویزیون مالی به کنترل معترضان درآمد

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعتراض معترضان در باماکو؛ پایتخت با تلاش آنها برای کنترل ساختمان‌های اصلی از جمله مجلس و ساختمان رسمی پخش تلویزیونی و ۲ پل  اصلی به هرج و مرج کشید و پلیس مجبور شد برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کند.

رهبر معترضان در آغاز شروع نافرمانی مدنی از حامیان خواسته بودند برای آن که «ابراهیم بوباکار کیتا» رییس جمهوری مالی که در یافتن هرگونه راه حل برای برون رفت از مشکلات مالی، امنیتی و اقتصادی کشور ناکام مانده، وادار به استعفا شود، ساختمان‌های اصلی کشور از جمله دفتر نخست وزیری و دیگر نهادهای اصلی را اشغال کنند.

یک روزنامه نگار در داخل ساختمان رسمی تلویزیون در گفت وگوی تلفنی با رویترز گفت که وی زمانی که معترضان وارد ساختمان شدند، در حال تهیه خلاصه اخبار بوده است و آنان از کارمندان خواستند که در داخل دفاتر خود حضور داشته باشند.

در فاصله چند کیلومتری از ساختمان رادیو و تلویزیون گروه دیگری از معترضان دیده می‌شوند که ساختمان مجلس را محاصره کردند و شرکت کنندگان با پرتاب سنگ، نمای شیشه‌ای جلو ساختمان را شکستند.

یک شاهد دیگر در این باره به رویترز گفت که در نزدیکی ساختمان مجلس و رادیو و تلویزیون مالی شلیک گلوله به گوش رسیده است و برخی دیگر نیز اعلام کردند،پلیس در تلاش برای بیرون راندن معترضان از ساختمان تلویزیون، از گاز اشک آور و گلوله استفاده کرده است.

این درحالی است که برخی رسانه‌های دیگر گزارش دادند در جریان تظاهرات امروز در باماکو در مالی یک تن کشته و ۲۰ معترض دیگر زخمی شدند.

این سومین تظاهرات گسترده در پایتخت مالی طی هفته‌های گذشته است. هزاران نفر روز جمعه در میدان استقلال پایتخت تجمع کردند و با حمل دست نوشته‌هایی خواستار سرنگونی رییس جمهوری این کشور شدند.

شهروندان مالی ۳۱ خرداد ماه نیز به خیابان پایتخت آمده بودند و خواستار استعفای “ابراهیم بوبکر کیتا” رییس جمهوری این کشور شده بودند.

در نخستین تظاهراتی ۵ ژوئن(۱۶ خرداد) برگزار شد، کیتا با دادن امتیازاتی با تشکیل دولت وحدت ملی موافقت کرد، خواسته‌ای که نتوانست معترضان را متقاعد کند و آنان را برای دومین بار به خیابان‌ها کشاند.

بحران سیاسی در مالی که به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در مارس گذشته بوجود آمد نگرانی بیش از پیش کشورهای همسایه و قدرت‌های جهانی را بدنبال داشته است، چرا که این کشورها افزایش ناآرامی‌ها در این کشور را برای عملیات نظامی مشترک علیه برخی گروه‌های مسلح در منطقه ساحل در غرب آفریقا خطرساز می‌دانند.

از دیگر مشکلات کیتا شیوع ویروس کرونا در این کشور آفریقایی، اعتصاب معلمان و تنش‌های سیاسی ناشی از اختلافاتی است که از ماه مارس سال جاری و در جریان انتخابات پارلمانی در این کشور به وجود آمده است.

با وجود استقبال روز چهارشنبه کیتا روز چهارشنبه از تشکیل یک دولت وحدت ملی، تغییر اعضای دادگاه عالی و انحلال پارلمان، اما مخالفانش این پیشنهادها را ناکافی دانستند.

کیتا که سال ۲۰۱۸ برای یک دوره دیگر پنج ساله ریاست جمهوری‌اش را آغاز کرد، اما با توجه به افزایش خشونت‌ها توسط برخی گروه‌های مسلح تندرو و وخامت اوضاع اقتصادی با مخالفت فزاینده‌ای روبرو شده است.