گردشگری و توریسم

قطعنامه روسیه برای ارسال کمک انسانی به سوریه تصویب نشد

یک روز پس از آنکه قطعنامه پیشنهادی آلمان و بلژیک برای تمدید برنامه ارسال کمک‌های انسانی از مرزهای سوریه بدون هماهنگی با دولت مشروع و قانونی این کشور به سد مخالفت روسیه و چین برخورد کرد و وتو شد، روسیه قطعنامه دیگری پیشنهاد کرد.

این پیش‌نویس عصر چهارشنبه در نشست مجازی شورای امنیت به بحث گذاشته شد اما با وجود رای مثبت روسیه، چین، آفریقای جنوبی و ویتنام و آرای ممتنع اندونزی، نیجر، سنت وینسنت و گرنادینس و تونس، با مخالفت بلژیک، آلمان، فرانسه، استونی، انگلیس، جمهوری دومنیکن و آمریکا مواجه شد.

پیش‌نویس این قطعنامه که روز گذشته در میان اعضای شورای امنیت توزیع شد، مشخص بود که رای لازم را برای تصویب در اختیار نخواهد داشت چرا که غربی‌ها از وتوی روسیه و چین نسبت به قطعنامه پیشنهادی آلمان-بلژیک به شدت ناراحت بودند.

از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ و اتخاذ سیاست‌های یکجانبه، تنش در شورای امنیت افزایش یافته است به خصوص که اروپایی‌های عضو این شورا هم در مورد سوریه رویکردی مشابه دولت ترامپ اتخاذ کرده است.

آنها در تلاشند تا با ایجاد سازوکارهای قانونی در قالب قطعنامه شورای امنیت، دولت قانونی سوریه را تضعیف کنند و تمامیت ارضی و حاکمیت آن را زیر سوال ببرند و به این صورت، نفوذ و سلطه خود را بر این کشور تثبیت سازند.

اما روسیه که نخستین مخالفت خود را با تمدید سازوکار موسوم به «جیم» مکانیسم مشترک تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی ابراز کرد، معتقد است هر کاری در سوریه باید با همکاری دولت آن کشور و حفظ مبارزه با تروریسم انجام شود.

غربی‌ها به ویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه در پی آن بودند که با استفاده از این مکانیسم، دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کنند و به این ترتیب اتهام جنایت جنگی را متوجه بشار اسد رئیس جمهوری آن کشور سازند.

فرایند ارسال کمک با عبور از مرز هم ۶ ماه پیش به صورت محدود به تصویب رسید اما غربی‌ها حاضر نشدند برای ارسال این کمک‌ها با دولت سوریه هماهنگی داشته باشند چرا که گزارش‌هایی مبنی بر ارسال سلاح و کمک به معارضان مسلح مورد حمایت این کشورها وجود دارد.

با این وجود، روسیه پیشنهاد داد که تنها از طریق مرز باب الحوا برای مدت ۶ ماه امکان ارسال کمک به داخل سوریه فراهم شود و از دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواست تا در پایان ماه اوت، گزارشی از تاثیر مستقیم و غیرمستقیم اقدامات قهری یکجانبه که بر سوریه اعمال شده است را از منظر وضعیت اقتصادی-اجتماعی و ارسال کمک انسانی از خارج از سوریه فراهم سازد.

این موضوع به تروریسم اقتصادی اشاره دارد که بر سوریه تحمیل شده است و در ماه‌های اخیر چین و روسیه بارها آن را برجسته کرده‌اند.

قطعنامه پیشنهادی روسیه با پیش‌نویس قطعنامه آلمان-بلژیک که روز سه‌شنبه شکست خورد در این موضوعات اختلاف دارد که آنها خواسته بودند ارسال کمک‌ها از باب السلام و باب الحوا به مدت ۱۲ ماه، مجاز شود.

همچنین آنها از دبیرکل خواسته بودند تا گزارشی را درباره تاثیر کووید-۱۹ بر ارسال کمک‌های انسانی اعم از تجهیزات پزشکی و جراحی به سوریه به ویژه شمال شرق آن کشور تا پایان ماه اوت امسال، فراهم آورد.