گردشگری و توریسم

استاندار: ۲۳ هزار و ۸۴ همدانی در طرح ملی مسکن نام نویسی کردند

سید سعید شاهرخی روز چهارشنبه در نشست اعضای شورای تامین مسکن استان همدان افزود: در راستای مجموعه راهبردها و سیاست های کلان دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن، برنامه ریزی کرده ایم.

وی ادامه داد: فقط افرادی که فرم “ج” آنها سبز و واجد شرایط تعیین شده باشند مجاز به ادامه فرایند دریافت مسکن خواهند بود.

شاهرخی تاکید کرد: دولت برای طرح اقدام ملی مسکن امتیازهایی را در نظر گرفته که بخش اعظم آن تعریف اراضی و املاک است.

وی با تبیین این موضوع که در اختیار گذاشتن زمین به ۲ شکل انجام می شود، افزود: زمین های تعریف شده برای این طرح به انبوه سازان یا خود مالکان واگذار می شود و دولت به نوعی با آنها در اجرای ساخت مسکن به صورت مشارکتی همکاری دارد.

شاهرخی افزود: ۷۵ درصد زمین های مورد نیاز طرح اقدام ملی مسکن شناسایی و در اختیار مسکن و شهرسازی قرار گرفته است و واگذاری زمین ها در قالب ۹۹ ساله و یا اجاره به شرط تملیک خواهند بود.

وی با بیان اینکه شهرداری در این طرح ۵۰ درصد عوارض ساختمانی را تخفیف می دهد گفت: سازمان نظام مهندسی نیز در هزینه طراحی و نظارت ۵۰ درصد تخفیف را لحاظ خواهد کرد.

بر اساس تاکیدات شاهرخی مصوب شد که نظام مهندسی در راستای سرعت بخشی به این طرح ملی در  استان، بررسی و موافقت با مراحل اداری مربوط به آن را حداکثر تا یکماه انجام دهد.

استاندار همدان گفت: دستگاه های مربوط در راستای سرعت بخشی به اجرا و نهایی شدن این طرح باید نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند تا مشکل مسکن مردم بخصوص جوانان هرچه سریعتر حل شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی همدان، در مجموع برای ساخت سه هزار و ۵۳۶ واحد مسکونی در این استان برنامه‌ریزی شده است که در صورت اختصاص زمین، این آمار افزایش می‌یابد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ همدان با وسعت نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع، حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومتر مربع، استان همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده‌است.

در قالب طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور شامل ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کوچک ساخته ‌شود.