اخبار گردشگری

رونمایی آژانس ها از سفرهای قسطی

گروه اصلی عرضه کننده خدمت در بازار گردشگری، برای مقابله با رکود سفرهای داخلی که حاصل شیوع ویروس کرونا بوده دست به ابتکار عمل زد. تعدادی از آژانس های مسافرتی در تهران به دنبال افت شدید تقاضای سفر، پکیج های «سفر اقساطی» در قالب تورهای گردشگری به شهرهای مختلف ایران را طراحی و عرضه کرده اند. در قالب این بسته های سفر قسطی، تورهایی با هزینه حداقل ۲ میلیون تومان شامل هزینه اقامت و هزینه حمل و نقل، مشمول ۱۰۰ درصد پرداخت قسطی یا پرداخت توام نقد و اقساط می شود.

وضعیت اقتصادی که ماه های اخیر در کشور به وجود آمده مشکلات معیشتی برای گردشگران استانی به همراه داشته است که همین امر موجب شده برخی از توریست های داخلی سفر را از سبد خانوار خود حذف کنند. از سوی دیگر نیز شیوع ویروس کرونا موجب شده درآمد فعالان این حوزه به صفر برسد. به همین دلیل فعالان بازار گردشگری جهت تشویق توریست های داخلی برای سفر اقدام به این کار کرده اند.

با افزایش قیمت بنزین در کشور میزان مسافران داخلی که به سایر نقاط کشور سفر می کردند به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده بود، زیرا شرایط اقتصادی موجود باعث شده که مردم سفر را از اولویت های ابتدایی خانوار حذف کرده و سایر موارد را در سبد خانوار خود قرار دهند. معمولا افزایش قیمت محصولات و شرایط اقتصادی تاثیرات اولیه خود را در بخش گردشگری این گونه نشان می دهد. همچنین علاوه بر آن شیوع ویروس کرونا نیز در این کاهش سفر داخلی نیز تاثیرات قابل توجهی گذاشت.

بررسی ها نشان می دهد این کاهش سفرها تاثیر مستقیمی بر کسب و کارهای مرتبط با گردشگری داشته به طوری که این امر موجب ورشکستگی و تعطیلی برخی از این صنوف و بیکاری فعالان آن شده است. در همین راستا و لغو سفر در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آژانس های مسافرتی برخی از صاحبان آژانس های مسافرتی به ارائه خدمات اقساطی سفر پرداخته اند تا با این روش میزان گردشگران داخلی روند افزایشی به خود بگیرد. این طرح با توجه به شرایط اقتصادی موجود از سوی توریست های داخلی احتمالا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

این آژانس ها برای جذب گردشگران و برطرف کردن مشکل هزینه سفر خانوارهای ایرانی و ترغیب آنها برای مسافرت کردن «سفر اقساطی» را در نظر گرفته اند که افراد می توانند هم بدون پیش پرداخت و هم با پرداخت پیش پرداخت اقدام به سفر کنند و مابقی هزینه سفر خود را به صورت چکی پرداخت کنند که به ازای هر ماه حدود ۴ درصد سود نیز در نظر گرفته شده است؛ گفتنی است برخی از این آژانس ها صرفا چک کارمندی تهران و کرج مورد تاییدشان است و در صورت ارائه چک شخصی یا کارمندی خارج از تهران، توریست هایی که تقاضای استفاده از این نوع مسافرت را دارند باید سند ملک یا خودرو را جهت ضمانت در اختیار آژانس قرار دهند.

تعداد ماه های بازپرداخت اقساط سفر از ۴ تا ۱۲ ماه یا بیشتر به درخواست مشتری تنظیم می شود و اقساط را به صورت چکی دریافت می کنند. همچنین «سفرهای اقساطی» شامل سفر به همه شهرهای کشور می شود و با توجه به درخواست گردشگر داخلی صورت می پذیرد.

برخی از آژانس های خدمات مسافرتی به عنوان کردند صرفا برای سفرهایی که هزینه های مربوط به حمل و نقل و اقامت آنها بیشتر از ۲ میلیون تومان شود چنین شرایطی (سفر اقساطی) را در نظر گرفته اند. در واقع تعدادی از آژانس های مسافرتی فعال سعی کردند با استفاده از این روش عرضه خود را با تقاضای گردشگران داخلی مطابقت دهند تا با این کار علاوه بر ایجاد شرایطی جهت سفر کردن برای افراد با مشکلات مالی، موجب افزایش درآمد برای کسب و کار خود نیز بشوند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.