گردشگری و توریسم

مدیر زراعت جهاد کشاورزی یزد : تولید جو در استان ۱۰ درصد کاهش یافت

محمدعلی حاتمی زاده عصر روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مراحل خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان شهرستان ابرکوه از سوی شرکت های تعاون روستایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،متوسط تولید در واحد سطح را ۳.۱ تن ذکر کرد.

وی بابیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت این گیاه در شهرستان های ابرکوه ، خاتم و بهاباد قرار دارد، خاطرنشان کرد: عمده جو تولیدی در دامداری های استان مورد استفاده دام های سبک قرار می گیرد.

این مسوول زراعت استان با اشاره به راهبردی بودن محصولاتی از قبیل گندم، جو و ذرت افزود: عمده سطح زیرکشت محصول زراعی استان گندم و جو است.

وی افزود: امسال به دلیل توفان و سرمازدگی به ۲۹۰ هکتار اراضی زیرکشت جو به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت وارد شد.

کاشت محصول جو در استان یزد اوایل آبان ماه آغاز و برداشت آن از اوایل خردادماه آغاز می شود و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت۷۰ هزار خانوار روستایی ، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزار تن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی است.

یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد  و  از مناطق کم باران کشور است، ۸۷ درصد جمعیت آن در ۲۳ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

یازدهم تیرماه ۹۹ مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد با اشاره به خرید هزار و ۸۰۰ تن محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به ارزش ۴۵ میلیارد ریال گفت : این عدد نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد رشد دارد.

یدالله جوادپور  افزود:  دلیل افزایش خرید گندم به خاطر اهتمام  ویژه دولت در پرداخت به روز مطالبات گندمکاران در اجرای طرح خودکفایی این محصول است  و  گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با قیمت تضمینی از قرار کیلویی ۲۵ هزار ریال از آنها خریداری می‌شود.

وی پیش‌ بینی کرد: تا پایان فصل خرید که آبان ماه است افزون بر  ۱۲ هزار تن محصول مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی یزد از تولیدکنندگان خواست با توجه به شرایط تحریم و خودکفایی کشور به این محصول راهبردی محصول خود را تحویل ۹ مرکز خرید شرکت تعاونی روستایی استان که عمده آن در ابرکوه  و خاتم قرار دارد، تحویل بدهند.

جوادپور با اشاره به اینکه برداشت گندم تا اواخر مرداد ماه آینده ادامه دارد ، تصریح کرد : کشاورزان برای جلوگیری از ریزش محصول گندم و پیشگیری از برخی حوادث هرچه زودتر محصول خود را با همکاری جهاد کشاورزی برداشت کنند.

هم اکنون کار برداشت محصول گندم در ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی استان یزد در حال انجام است و قبلا اعلام شد که قیمت گندم ۲ روزه به کشاورزان پرداخت می‌شود .

در استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار اراضی شامل ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار   (۷۱درصد) باغی و هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه‌ای به کاشت محصولات اختصاص دارد.