گردشگری و توریسم

نگاه تحولی حوزه برای آموزش و پرورش فرصت است

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاری‌ها، حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دیدار با علیرضا حاجیان زاده مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش بر تعامل نظام مند این سازمان با ارکان حوزه علمیه برای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی بر اساس سند تحول بنیادین تاکید کرد. 

 ملکی گفت: برای نیل به آموزش و پرورش طراز، نیازمند همکاری حوزه علمیه و مراکز شاخص پژوهشی آن هستیم و سازمان پژوهش در دوره جدید تلاش دارد نگاه مثبت گذشته را بیشتر محقق کند. 

وی با بیان این که ارتباط نظام مند وزارت آموزش و پرورش با حوزه های علمیه اجتناب ناپذیر است، گفت: نگاه تحولی حوزه در سالهای اخیر و نیز مدیریت آیت الله اعرافی راه را برای استفاده بیشتر از ظرفیت عظیم علما، روحانیت و طلاب جوان و خوشفکر در عرصه تعلیم و تربیت باز کرده و ما این فرصت را غنیمت شمرده و در صدد نهایت استفاده از عرصه های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی تربیتی حوزه علمیه در کمک به آموزش و پرورش هستیم.   

عضو ستاد همکاری‌ها افزود: تحولی بودن حوزه از فرصت هایی است که می توان برای آموزش و پرورش استفاده کرد و نگاه سازمان پژوهش و برنامه ریزی بر اساس تحول است و برای تحقق آن ارتباط با حوزه علمیه باید بیش از گذشته باشد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روح تحول، تربیت اسلامی است، گفت: حوزه علمیه با برنامه علمی طالب این گونه روش هاست و در همکاری با آن باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که پژوهش های دین محور در عرصه تعلیم و تربیت به سمت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سوق داده شود. 

ملکی افزود: برنامه های درسی به طور ذاتی باید با دین پیوند بخورد و بهترین نهادی که می تواند ما را در این مسیر کمک کند، حوزه علمیه و فضلای پژوهشگر در این عرصه است

 وی گفت: فهم دو طرفه، نگاه حرفه ای نظام مند، داشتن برنامه و اراده ملی برای تنظیم بودجه مورد نیاز، ارکان یک همکاری موثر را تشکیل می دهد. 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر ساماندهی ارتباط با لوازم مؤثر گفت: از برنامه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی، شناسایی طرح های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه علمیه است که باید در نشست ها و دیدارهای جداگانه با مسئولین مربوطه این مهم صورت پذیرد. 

 ملکی افزود: دیدگاه های سازمان پژوهش را برای حوزه علمیه معرفی می کنیم تا نیازهای متقابل را بررسی کند و با برش اختصاصی از برنامه پنج ساله همکاری ها و تعیین نسبت سازمان با آن، برنامه های خرد و شاخص را برای ادامه مسیر تدوین کنیم. سپس در ملاقات با آیت الله اعرافی برنامه مدونی برای عملیاتی شدن ارائه شود.