گردشگری و توریسم

همبستگی اجتماعی بحران کرونا را شکست می دهد

دکتریونس جاوید نسب روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا دیگر از یک وضعیت بیماری خارج شده و به یک بحران عمومی و فراگیر دردنیا تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: برای مقابله با کرونا تنها نباید به ساختارهای حکومتی و تصمیم گیری، اکتفا کرد.
وی بیان داشت: راه چاره کار در مهار این ویروس تنها کنترل جمعیت در فضاهای عمومی و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.
جاوید نسب با بیان اینکه مردم برای امرار معاش ناچارند درفضاهای عمومی حاضرشوند، اضافه کرد: در این شرایط نباید از موازین بهداشتی و پروتکل های مقابله با کرونا غفلت کرد.

وی خاطرنشان کرد: شفاف سازی، دادن اطلاعات درست و موثق مهمترین گام درمواجهه با اضطراب وهراس است زیرا دراین مواقع اغلب بازارشایعه و اخبار نادرست و غلو شده بسیار داغ است که تاثیر مستقیم برهراس جمعی و تولید اضطراب دارد.
وی یادآورشد: پیش ازهرچیز لازم است به فاصله گذاری اجتماعی اهمیت فراوانی دهیم چون ویروس کرونا میزبان پرولع جمعیت است و باید خود را از جمعیت دور کنیم و بتوانیم درسبک زندگی جدیدمان شیوه های ارتباطی متفاوت تر و منطبق تری با وضعیت فعلی داشته باشیم .
جاوید نسب درادامه ازتاب آوری اجتماعی به عنوان راهکاری برای کاهش پیامدهای منفی کرونا بر عرصه های اجتماعی و اقتصادی یاد کرد وافزود: ارایه آموزش ها و مشاوره های لازم دراین خصوص و بالا بردن تاب آوری اجتماعی به ویژه به افرادی که سلامت روان آنها درپی شیوع این ویروس آسیب دیده، ضروری است.
وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا با وجود پیامدهای مخرب، اتحاد وهمبستگی اجتماعی را تقویت کرد، خاطرنشان کرد: این امر با تحلیل گفتمان و ادبیات فضای مجازی نیز قابل تحقیق و بررسی است که خیزش دوباره این ویروس نیازبه تقویت همبستگی دوباره دارد.
این روانشناس افزود: : هر راهکاری که سرمایه اجتماعی را افزایش دهد، منجر به ارتقای همبستگی اجتماعی می شود که درخصوص ویروس کرونا می توان به ماسک زدن اشاره کرد.
وی با بیان اینکه پویش همگانی استفاده ازماسک درکشور راه اندازی شده است،تاکیدکرد: بازگشت محدودیت ها و بستن مشاغل برای کشور و مردم مشکلات زیادی را ایجاد می کندلذا مردم با پیوستن به پویش همگانی استفاده از ماسک می توانند درکنترل و مهاراین اپیدمی نقش داشته باشند و ازبازگشت محدودیت ها جلوگیری کنند.