گردشگری و توریسم

هراتیان: استقلال باید در برابر نماینده ایفمارک تست کرونا بدهد

زهره هراتیان دوشنبه شب در گفت وگویی اظهار داشت: کرونای بازیکنان فولاد خورستان را تایید می‌کنم. وظیفه‌ام این است تا آزمایشات را تایید کنیم. با توجه به افزایش حساسیت ها امروز از همه فولادی ‌هایی که کارت داشتند در مرکزی مورد اعتماد تست گرفته شد و جوابش بسته به شرایط از ۴۴ تا ۲۴ ساعت می‌آید. آزمایشگاه‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت هستند، اولویت بندی می‌کنند و به همین دلیل در پروتکل وزارت بهداشت اولویت مریض بد حال است. اینگونه نیست که جواب تست کرونا چهار ساعته بیاید. نتیجه تست استقلال نیز کرونای ۱۳ بازیکن بود.  

وی افزود: براساس پروتکل وزارت بهداشت و درمان اگر می خواهید تست” پی‌سی‌آر “بگیرید باید از بینی باشد و حساسیت‌ها با هم متفاوت است اما رپید تست مورد تایید وزارت بهداشت نیست. در زمینه تست استقلال متوجه شدم که اول رپید گرفته‌اند و برای اینکه تاکید کنند از تست ۲۴ ساعته استفاده کردند. یکشنبه بعد از ظهر کمیسیونی را درباره کرونای بازیکنان تشکیل دادیم و کتبا نظراتمان را درباره آنان اعلام کردیم و نمی توانم این نظرات را بگویم. انجام دادن این تست جهت تصمیم گیری نیست و برای تکمیل مستندات است تا حساسیت را افزایش دهیم. تست بازیکنانی که در لیست نقل و انتقالات هستند، اهمیت دارد.

رییس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) گفت: شنبه این هفته تست فولاد را با تمام اسناد برای بهاروند فرستادیم  و وی دوباره ارجاع میدهد و سریع ستاد را تشکیل می دهیم. ‌ اسامی و آزمایشگاه‌ها را اعلام می‌کنیم. تست ۱۲ نفر از ۶۱ نفر که کارت دارند را در نظر می‌گیریم و در خصوص استقلال طبق تست‌های ما ۱۳ نفر از کادر و بازیکنان کرونا داشتند. زمانی که پاندمی بوجود می‌آید صرفا رییس جمهوری تصمیم نمی‌گیرد، بلکه ستادی تشکیل می‌شود و اعضای آن تمامی جنبه‌ها را مد نظر دارند و من در این ستاد نیستم. براساس آن تصمیماتی به صورت مرحله به مرحله گرفته می‌شود که این تصمیم به وزارت ورزش ابلاغ شد تا ورزش به حالت عادی باز گردد.

وی اضافه کرد: از حدود سه سال پیش الزام کردیم که لیگ برتر و دسته یک حتما باید پزشک داشته باشد و استقلال جزو باشگاه‌هایی است که پزشک خوبی دارد و در مواقعی بحران  باید تصمیم بگیرد. نباید از من انتظار داشته باشیدکه بگویم  استقلال سوار هواپیما شود یا خیر. ما تابع دستورات وزارت و بهداشت و درمان هستیم. یک هفته است که یک ستاد تشکیل شده و تمام این موارد را رصد می‌کنیم و به وزارت بهداشت می‌دهیم. از الان خواهش می‌کنم به جای اینکه در رسانه بگوییم اینگونه شد، مکتوب پروتکل را بخوانیم. سه روز مانده به مسابقات پروتکل ابلاغ شده و تاکنون ناظر تست‌ها از فدراسیون پزشکی بود اما از الان ناظران ما در تست کرونای بازیکنان حضور خواهند داشت. پزشکان تیم مسوول اصلی هستند. بحث دوپینگ نیست، بلکه کرونا است و باید تست در شرایط خطرناک رعایت شود. ما نگفتیم تست استقلال را قبول نداریم. حساسیت تست ۹۰ تا ۷۰ درصد است چون کیت جدید و حساسیت بالاست. ما به رسانه این اعداد را نمی‌گوییم. ما حساسیت را می‌دهیم و مدارک تکمیل می‌شود و پرونده جایی که باید می‌رود. در کمیته چند متخصص هستند و روی آن بحث می کنند که حساسیت چه میزان بوده است.

هراتیان یادآور شد: استقلال در هر آزمایشگاهی که مورد تایید وزارت بهداشت و نماینده ما آنجا حضور داشته باشد، تست بدهد. چهارشنبه در خدمت استقلال هستیم تا با حضور نماینده ایفمارک تست دهد تا داستان ایکس و ایگرک پیش نیاید. ما کسی را محدود نمی‌کنیم و باید به قوانین وزارت بهداشت احترام بگذاریم و هر بیمارستان مورد تایید وزارت مورد تایید ماست. تا فردا ظهر تصمیمم می‌گیریم که بازی بعدی استقلال انجام شود یا خیر. ما باید تمام پروتکل بهداشتی را رعایت کنیم. با تمام احترامی که برای پزشکان و مسوولان فنی و آزمایشگاه‌ها دارم برخی اوقات حرفشان را طوری بیان می کنند که به مردم استرس وارد می ‌شود. خواهش می‌کنم ماسک بزنیم و در فوتبال پروتکل‌ها را رعایت کنند و مدیران عامل پروتکل‌ها را بخوانند و نکات را به ما بگویند، تا پروتکل عالی برای فصل بعد داشته باشیم که از اکنون در حال تنظیم آن هستیم.