گردشگری و توریسم

ثبت جهانی بازار تاریخی اراک در گروی جمع‌آوری پل خیبر است

« محمدحسین فدایی» عصر دوشنبه در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: بازار اراک گنجینه‌ای ارزشمند است که ثبت جهانی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: اجرای پیاده راه‌سازی خیابان حصار به طور قطع با بازخوردهای اجتماعی زیادی همراه خواهد بود و باید همه جوانب  آن اندیشیده شود.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: ۱۵ تیرماه فرصت ارایه تفریغ بودجه بوده که باید از سوی شهرداری اقدامات لازم صورت می‌گرفته  و گزارش حسابرسان نیز ضمیمه آن شود.

یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک  نیز در خصوص طرح جمع‌آوری پل خیبر  گفت: در مرحله نخست باید مبدل های شهری ساخته شود و پس از اجرای طرح پیاده راه سازی نسبت به جمع آوری پل اقدام شود.

«علیرضا مرادی» افزود: چگونه می‌توان ترافیک مرکز شهر را کنترل کرد در صورتی که در خصوص ساخت مبدل‌های شهری تدابیری اتخاذ نشده است.

یک عضو دیگر شورای شهر اظهار داشت: برای راه اندازی پل خیبر در شورای اول و دوم، هزینه‌های زیادی شده و حتی در این میان یک نفر جان خود را از دست داده است، پس نباید به این آسانی صحبت از جمع آوری این پل کرد.

علی‌جعفر محصولی افرود: چنانچه خواهان حفظ بازار و ثبت جهانی آن هستیم باید پاساژ فردوسی که پیش از تاسیس شورای اسلامی به صورت غیر قانونی ساخته شده و اکنون رای ماده ۱۰۰ را دارد، تخریب شود.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک در این نشست گفت: هم‌اکنون بازار اراک به عنوان بزرگ‌ترین میراث تاریخی شهر در معرض نابودی قرار گرفته است.

«پیمان رشیدی» افزود: میراث فرهنگی بودجه‌ای برای بازسازی بازار اختصاص نداده و این مهم جزء وظایف شهرداری هم نیست، اما حفظ آثار باستانی و فرهنگی ضروری است و باید نگرش در این خصوص مثبت باشد.

وی عنوان کرد: پل خیبر لطمه‌ زیادی به سیما و منظر شهری وارد کرده و در بحث ترافیکی هم گره‌گشا نبوده است.

وی  اظهار داشت : شهرداری باید ساماندهی پل خیبر را انجام دهد تا علاوه بر ثبت تاریخی بازار ، سیما و منظر و مبلمان شهری نیز مورد توجه قرار گیرد .
شهردار اراک نیز در این نشست با بیان اینکه برای ثبت جهانی بازار باید پل خیبر جمع‌آوری شود،گفت: این پل ارتباطی به ایجاد پیاده راه ندارد و زمانی که بازار ثبت جهانی شود ، برای بازسازی آن بودجه ملی اختصاص می‌یابد.

«محمد کریم شفیعی» افزود: مستندات لازم به شورای تامین استان مرکزی ارسال شده و موضوع پیاده راه سازی و طرح جامع در شورای ترافیک به تصویب رسیده است.

یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک در سخنرانی پیش از دستور این نشست گفت:  شهرداری باید عملکرد ماهیانه خود را  بر اساس ماده ۷۹، پانزدهم هرماه ارسال نماید که در طول ۱۵ ماه خدمت شهردار، حتی یک نسخه به موقع ارسال نشده و  در صورت ارسال، با اعداد نا مشخص و غیر واقعی بوده شده است.

«ایرج رضایی» افزود: ارسال نکردن به موقع درآمد و هزینه شهرداری و سازمان‌ها و نبود گزارش انجام پروژه‌های عمرانی سطح شهر و در نهایت تصویب آن در نشست شورای شهر و  ارسال نشدنگزارش مذکور به وزارت کشور طبق ماده ۷۱ قانون شهرداری ها از دیگر مشکلات است.

وی اظهار داشت: نبود اجرای مستقیم خزانه‌داری و کمیته تخصیص در سال ۹۸ و ۹۹، با وجود اینکه در تبصره‌های بودجه به صراحت برای شهرداری تکلیف مشخص شده است، نبود اجرای حسابداری تعهدی در سال ۹۸ و ۹۹ با وجود تکلیف قانونی و تاکید شده در تبصره‌های بودجه ۹۸ و ۹۹ وتاکید مکرر شورا،  نبود تعیین تکلیف نیروهای انسانی شهرداری و سازمان‌ها(تبصره بودجه سال ۹۹) و بالا رفتن هزینه‌های نگهداری فضای سبز و خدمات شهری بصورت نامتعارف و کسری بودجه در ۲ ماه اول سال که نشان از برآوردهای اشتباه بوده، طبق نامه‌های ارسالی از سوی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری و مدیریت پسماند برای افزایش بودجه که بیشتر این افزایش بیش از ۵۰ درصد پیش بینی می‌شود، از دیگر مشکلات است.

 وی گفت: تعیین تکلیف نشدن مشارکت پروژه شهید فردین‌پور با توجه به اینکه روزانه مبلغ بسیار زیادی بصورت جریمه تاخیر تادیه به شهرداری تحمیل می‌شود، تعیین تکلیف نشدن

پروژه ممیزی شهر و املاک ونیز شناسنامه دارنمودن املاک مستقلات و دارایی‌های شهرداری که بصورت کامل و برخی نیز نیمه تمام رها شده و با وجود پرداخت مبالغ زیادی بصورت علی الحساب، پروژه ممیزی املاک به سرانجام نرسیده و درآمد شهرداری در این قسمت وصول نشده که با توجه به بودجه مصوب، وصولی بسیار کمتر از بودجه مصوب است.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: تعیین تکلیف نشدن عوارض حذف پارکینگ سال‌های ۹۸ و ۹۹  و مبالغ وصول شده که گویا  به سایر حساب‌ها واریز و هزینه کرد آن مشخص نمی‌باشد و هیچ هزینه‌ای برای تامین پارکینگ انجام نشده، در صورتیکه قانون برای اجرای این موضوع صراحت کامل دارد.

رضایی گفت: با وجود واریز مبالغ‌زیادی که حدود ۴۰ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده هیح هزینه کرد مشخصی به‌ غیر از پرداخت هزینه حقوق و هزینه‌های جاری وجود ندارد و  این مبالغ در مسیر درست هدایت نشده است.

وی گفت: بر اساس تبصره هفت بودجه‌های سال ۹۸ و ۹۹ شهردار مکلف بوده است نسبت به تهیه کارتکس هزینه‌های ماشین آلات و تعمیرات اساسی آنها اقدام کند که تاکنون هیچ موردی اعلام نشده است.

این عضو شورای اسلامی اضافه کرد: با وجود دریافت مبالغی با عنوان عوارض آلایندگی شهر اراک، هیچگونه پروژه مشخصی از محل اعتبارات این ردیف انجام نشده است.

در این نشست مقرر شد در خصوص انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به منظور اجرای تقاطع غیر همسطح میدان مقاومت، میدان امام خمینی (ره)، جاده فراهان و فرودگاه نیز در نشست غیر علنی تصمیمات لازم اتخاذ شود.

در این نشست « حامد آجرلو» به عنوان نماینده شورای اسلامی کلانشهر اراک برای حضور در نشست کار گروه  مهر و میراث در راستای بسط و توسعه گردشگری کشور و تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های کلان گردشگری توسط اعضا انتخاب  شد.

اراک مرکز شهرستانی به همین نام  است و حدود ۶۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بازار اراک یکی از بناهای مهم معماری ایرانی – اسلامی و شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراها است که  در زمان فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۲۸ هجری قمری بنا شد.

این بازار که هنوز کارکرد خود را حفظ کرده دارای  مرکزیتی به نام چهارسوق است و از چهار جهت به دروازه‌های قدیم شهر متصل می‌شده‌است.