گردشگری و توریسم

اخبار کوتاه زیست محیطی از جنوب آذربایجان‌غربی

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به زنده گیری یک قلاده گورکن در یکی از محلات این شهر توسط دوستداران محیط زیست، گفت: این جانور روز گذشته به دامان طبیعت بازگردانده شد.

آوات بازیار اظهار داشت: دوستداران محیط زیست پس از متوجه‌شدن حضور این گورکن اقدام به زنده‌گیری آن کرده و این حیوان را به اداره حفاظت محیط زیست بوکان تحویل داده بودند.

وی با بیان اینکه به احتمال فراوان، این گورکن به دلیل دخالت‌ انسانی در طبیعت، زیستگاه اصلی خود را از دست داده بود، افزود: این حیوان مانند سایر حیوانات حیات وحش پس از آنکه با کمبود مواد غذایی مواجه شد به داخل شهر آمده است.


رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: یک شکارچی نیز که در این شهرستان اقدام به زنده‌گیری سهره طلایی می‌کرد، با هوشیاری ماموران یگان حفاظت بوکان شناسایی و دستگیر شد.

بازیار گفت: این شکارچی متخلف در محدوده منطقه سد “خراسانه” که زیستگاه این نوع پرنده در بوکان است، توسط ماموران گشت و کنترل یگان حفاظت شناسایی و دستگیر شد.

وی ادامه داد: از این متخلف زیست محیطی چهار قطعه سهره طلایی، چهار قفس پرنده، یک رشته تور دام و ادوات شکار کشف شد.

وی افزود: این فرد متخلف با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی این شهرستان شد و سهره‌ها در یکی از زیستگاه‌های پرندگان به دامان طبیعت بازگردانده شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهین‌دژ نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت شکارچی غیر مجاز در مناطق مختلف این شهرستان دستگیر شده اند که این تعداد نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

وحید چمنی اظهار داشت: امسال سه شکارچی زنده‌گیری کبک، سه شکارچی خرگوش و یک صیاد ماهی در عملیات گشت و کنترل شبانه‌روزی توسط ماموران یگان حفاظت از محیط زیست شناسایی و دستگیر شده اند.

وی ادامه داد: امسال از این متخلفان هشت بال کبک زنده، هشت راس خرگوش، ۱۵ رشته تور زنده گیری، هشت قفس و ۶ دستگاه ضبط صوت و بلندگو کشف و ضبط شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهین‌دژ اظهار داشت: در همین ارتباط نیز ۵۵۰ میلیون ریال جریمه بابت ضرر وزیان وارد شده به طبیعت از طرف شکارچیان مختلف به حساب حفاظت محیط زیست واریز شده است.

چمنی اضافه کرد: امسال با توجه به پیگیری و اخذ دستور از مقام قضایی مبنی بر برخورد شدید و بازرسی از منازل در راستای برخورد با عوامل زنده گیری و همچنین نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی آمار تخلفات صید و شکار کاهش یافته است.

شکار در زیستگاه‌های حیات وحش توسط متخلفان جُرم و طبق ماده ۱۰ و ۱۵ قانون شکار و صید، قابل تعقیب و مجازات است.

محیط طبیعی شاهین‌دژ شامل رودخانه زرینه رود، مسیر سد شهید کاظمی، منطقه بیان، گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه، رودخانه‌های فصلی، مناطق ییلاقی از جمله ییلاق سلیم خان، ییلاق محمودخان، آق داش و قلوز است.

شاهین‌دژ با ۹۰ هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است.