گردشگری و توریسم

شمارگان کرونا در ۲۵ شهرستان فارس سه رقمی است

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز شنبه در نشست ستاد مدیریت استانی کرونا با هشدار نسبت به بی توجهی به دستورات بهداشتی و افزایش روزانه مبتلایان به کرونا  در فارس اظهار داشت : شهرستان های مرودشت  ؛ کازرون  ؛ داراب ؛ زرین دشت ؛ آباده ؛ ممسنی  ؛ مهر ؛ کوار  ؛ فراشبند  ؛ لامرد ؛ قیروکارزین ؛ زرقان ؛ استهبان ، اقلید؛ خرم بید ؛ فیروزآباد ؛ کوه چنار و  رستم ؛  در استان فارس شمارگان سه رقمی ابتلا به کرونا دارند .

شیراز در گذر  چهار رقمی تعداد مبتلایان قرار دارد و ابتلا در شهرستانهای فسا ، جهرم ، لارستان ، خنج ، گراش و اوز نیز سه رقمی است .

عبدالرسول همتی افزود: ابتلا به کرونا در شهرستان های سپیدان ؛ پاسارگاد ؛ ارسنجان ، بیضا  ؛ سروستان ؛ نی ریز ؛ بوانات ؛ خرامه ؛ بختگان و سرچهان  نیز دو رقمی شده است .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توصیه به رعایت دستورات بهداشتی برای پیشگیری از کرونا تاکید کرد: ویروس کرونا در فارس به شدت در حال گسترش است و شدت سرایت آن هم روز به روز افزایش پیدا می کند، همین عامل استان را به وضعیت نگران کننده رسانده و در آستانه وضعیت قرمز قرار داده است.

دکتر همتی بیان کرد: مردم استان آگاه باشند، در حال حاضر تست اصلی تشخیص کرونا ، آزمایش pcr یا همان نمونه گیری از گلو و بینی است و آزمایش های سرولوژی( (iggو (igm)  فاقد ارزش تشخیصی کرونا است.

وی یادآور شد: مردم لازم است با استفاده از ماسک در هنگام خروج از خانه، پرهیز از ترددهای غیرضروری و رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به بیماری کووید۱۹ پیشگیری کنند تا روزهای خوبی را برای خود، خانواده و جامعه رقم بزنیم.

تایید نهایی ابتلا به کرونا تنها با آزمایش مولکولی، علامت بالینی و سابقه تماس 

مدیر امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به برخی مطالب مطرح شده پیرامون اعلام شرایط افراد در زمینه ابتلا به کرونا با انجام آزمایش خون و تهیه نمونه سرولوژی، گفت: آخرین یافته های علمی نشان می دهد تایید نهایی ابتلا به کرونا تنها با آزمایش مولکولی، علامت بالینی و سابقه تماس با بیمار انجام می شود.

 دکتر بابک شیرازی یگانه توضیح داد: طی هفته های اخیر با توجه به انتشار مطالبی در مورد انجام آزمایش سرولوژی برای تشخیص شرایط افراد در زمینه ابتلا به کرونا، درخواست ها برای انجام این آزمایش افزایش یافته و این پرسش عمومی مطرح شده که این روش نمونه گیری چه تفاوتی با روش های قبلی دارد و قدرت تشخیصی کدام روش بیشتر است؟

او ادامه داد: آنچه از ابتدای شیوع این ویروس برای تشخیص ابتلا مورد استفاده قرار گرفته، استفاده از روش تشخیص مولکولی بود که به وسیله سوآب از مجاری تنفسی فرد شامل گلو و بینی برای تشخیص قطعی آلودگی، نمونه گیری انجام می شود.

دکتر شیرازی یگانه اظهار کرد: در تست سرولوژی در افرادیست که با ویروس مواجه شده اند و سیستم ایمنی بدن در مقابل یک قسمت از ویروس تحریک شده و مولکول هایی به نام آنتی بادی ساخته که چند نوع آنتی بادی وجود دارد.

مدیر امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه یادآور شد: در این آزمایش امکان اعلام موارد منفی کاذب و یا موارد مثبت کاذب وجود دارد؛ موارد منفی کاذب به این علت است که سیستم ایمنی بدن بر طبق روال طبیعی طول می کشد تا به ویروس واکنش نشان دهد که ین بازه ممکن است به طور متوسط حدود ۱۲ تا ۱۳ روز باشد، در برخی بیماران نیز که علامت دار نبوده اند و ویروس با روش مولکولی که روش pcr گفته می شود، تشخیص داده شده است؛ بدن هیچگونه آنتی بادی نساخته است، بنابراین منفی شدن آزمایش خون به روش سرولوژی به این معنی نیست که فرد مبتلا به کروناویروس نشده باشد.

او افزود: از سویی دیگر شکل مولکولی بدنه این ویروس با سایر کروناویروس ها مشابه است و نتایج سرولوژی ممکن است نشان دهنده آنتی بادی بدن در برابر دیگر انواع کرونا  باشد، بنابراین برای تشخیص بالینی و پیگیری سلامت افراد به صورت قطعی، نیاز به انجام آزمایش تشخیصی مولکولی وجود دارد، علاوه بر آن سابقه تماس فرد با دیگران و سابقه علایم او باید در نظر گرفته شود.

 شیرازی یگانه با اشاره به دستورالعمل های جدید وزارت بهداشت، گفت: تست تشخیصی مولکولی (pcr) تنها برای افراد سرپایی علامت دار، شامل افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که در سرای سالمندان هستند، مادران باردار، بیماران زمینه ای مانند مبتلایان به آسم و دیابت و یا کارکنان مراکز بهداشتی درمانی که در معرض مواجهه با این بیماری هستند انجام می شود.

این مقام مسوول در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: چنانچه سازمانی مایل به غربالگری کارکنان خود باشد و یا فردی برای سفر به خارج از کشور نیاز به تایید نهایی سلامت خود داشته باشد، لازم است آزمایش به شیوه تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و انستیتو پاستور ایران انجام شود، در شیراز نیز سه آزمایشگاه مورد تایید قرار گرفته اند و با فراخوانی که اطلاع رسانی شده در آینده تعداد این آزمایشگاه ها افزایش می یابد.

او در مورد هزینه انجام تست های تشخیصی مولکولی گفت: این نمونه گیری برای افرادی که در بیمارستان ها بستری شده باشند هزینه ای در بر ندارد، همچنین برای افراد علامت دار که به موارد آن اشاره شد هزینه ای دریافت نمی شود؛ اما اگر فردی به صورت شخصی مایل به انجام این آزمایش باشد باید هزینه آزمایش را که بر اساس تعرفه مصوب هسات دولت تعیین شده است، پرداخت کند.

دکتر شیرازی یگانه اضافه کرد: اسامی آزمایشگاه های خصوصی مورد تایید در مراکز بهداشتی درمانی اعلام شده و در صورت تایید موارد جدید نیز اطلاع رسانی صورت می گیرد. در مورد آزمایش سرولوژی نیز تایید نتیجه و تصمیم گیری بر عهده پزشک و یا فرد ارجاع دهنده است؛ اما برای تایید نهایی تنها انجام آزمایش تشخیصی مولکولی(pcr)، بررسی علایم بالینی فرد و سابقه تماس با بیماران مبتلا به کروناویروس ملاک است.

آزمایشگاه های خصوصی مورد تایید در شیراز شامل آزمایشگاه راز واقع در خیابان معدل، آزمایشگاه پارس در خیابان هدایت شرقی و آزمایشگاه نیلو در خیابان هفت تیر است.

از دیروز تا امروز ۱۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران  به ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسیده است،  متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۸ بیمار کرونا  جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید.