اماکن دیدنی ایران

آسیب‌پذیری بافت تاریخی و لزوم‌ بازآفرینی بازار قدیم بوشهر

ایسنا: پویا دولابی در نشست مشترک با سرپرست شهرداری و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با تاکید بر  ایجاد تعامل بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی در جهت حفظ بافت تاریخی و جذب گردشگران خواستار بازآفرینی بازار قدیم واقع در ضلع جنوبی بازار آهنگران شد.

وی ادامه داد: رفع خطر بناهای در حال تخریب و استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت در سنگفرش و انجام جداره سازی و کف سازی های لازم و نظارت مستمر گشت تخلفات ساختمانی با توجه به آسیب پذیری بافت ضروری است.

رئیس کمیسیون عمران شورا با اشاره به اختصاص اعتبار هشت میلیارد تومانی در بودجه سال ۹۹ شهرداری جهت بافت و اعتبار ۱۲ میلیاردتومانی میراث فرهنگی برای سامان‌دهی بافت تاریخی بوشهر، از سرپرست شهرداری و مدیرکل میراث خواست تا با برگزاری نشست‌های هماهنگی، از موازی‌کاری و هم‌پوشانی طرح‌ها جلوگیری کنند.

دولابی با تاکید بر لزوم توجه به زیرساختهای لازم در بافت گفت: اگر بافت تاریخی شهر بوشهر همواره مورد توجه مسئولان قرار می گرفت و درصدد حل مشکلات زیرساختی برمی آمدیم امروز با انبوهی از مشکلات در این بافت روبرو نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تکمیل ۹۸ درصدی شبکه فاضلاب بافت که با موافقت شورا با ایجاد دو تصفیه خانه فاضلاب جهت بافت انجام شد شاهد یک اقدام زیر ساختی مهم در بافت خواهیم بود.

مذاکره با سازمان نظام مهندسی جهت کنترل و نظارت بیشتر در بافت، همکاری گشت ساختمانی با نیروهای میراث در جهت جلوگیری از تخلف، در زمان  صدور پایان کار در بافت یکی از تائیدکننده ها میراث باشد و حضور نماینده میراث در کمیسیون‌ ماده صد در زمان بررسی تخلفات در بافت از جمله مواردی بود در این جلسه مطرح شد که لازم است پیگیری در جهت اجرایی شدن آن صورت گیرد.

این عضو شورا در پایان با تأکید بر ارائه بررسی الکترونیکی نقشه ها جهت صرفه جویی در کاغذ، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش تجمع مراجعه کنندگان با توجه به بحران ویروس کرونا خواستار برنامه‌ریزی جهت سهولت و تسریع در جذب سرمایه گذار در بافت شد.