گردشگری و توریسم

وفور گونه ماهی جدید در تور صیادان گناوه

یکی از صیادان محلی گناوه که با تور پرتابی (سالیه) در آب‌های ساحلی گناوه سالیان متمادی است صید می‌کند، گفت: در چند ماه اخیر یک گونه ماهی مرغوب در صیدگاه‌های ساحلی این بندر پیدا و صید می‌شود که پیش از این در منطقه وجود نداشته‌است.

محمد نظری اظهار داشت: در هر بار رفتن به دریا ۱۰ تا ۱۵ قطعه این گونه ماهی را با رنگ‌های متفاوت که دارای وزن ۶۰۰  تا ۹۰۰ گرم است، صید می‌کنم.

وی افزود: این گونه ماهی محدود به یک منطقه از ساحل گناوه نیست بلکه در همه طول نوار ساحلی هنگام مد دریا قابل صید است.

نظری یادآورشد: براساس تحقیقاتی که در اینترنت انجام دادم این نوع ماهی بسیار شبیه به ماهی ” سی باس ” آسیایی است که توسط کشورهای همسایه و ایران پرورش داده می‌شود.

این صیاد گفت: باتوجه به رشد مناسب این ماهی در خلیج فارس در صورتیکه دولت اقدام به رهاسازی این گونه در آب‌های ساحلی بصورت آزاد کند در سال‌های آینده تمام صیدگاهای جنوب کشور غنی از ماهی خواهد شد.

یکی دیگر از صیادان محلی گناوه که در آب‌های ساحلی این بندر تور می‌گستراند اظهارداشت: روزانه ۵ تا ۶ گونه ماهی نوپدید در تور خود صید می‌کنم و طبق تحقیاتی که انجام دادم از گونه سی باس است.

مهدی بهروزی افزود: اسکله متروکه روستای مال قاید و دهانه خور داگ از جمله صیدگاه‌های ساحلی این منطقه است که این نوع ماهی در آن صید می‌شود.

این صیاد محلی گفت: برخی از این گونه ماهی، پوستی سفید شیری دارند و برخی نیز خاکستری با خال های کمرنگ در پشت خود هستند.

وی بیان کرد: مرغوبیت این ماهی در حد گونه‌های گران قیمت خلیج فارس نظیر ” سبیتی ” و ”  هامور ” است و تیغ‌های بسیار کم و گوشتی خوشمزه دارد.

این صیاد خواستار سرمایه‌گذاری دولت برای پرورش آزاد این نوع ماهی در خلیج فارس باهدف کمک به غنای صیدگاه‌های استان‌های جنوبی کشور شد.

رئیس شیلات گناوه گفت: تاکنون صیادان محلی از وجود گونه ماهی‌های جدید در حوزه صیدگاه‌های این شهرستان گزارشی نداده‌اند و در صورت ارایه بررسی و پیگیری خواهد شد.

مهدی ابراهیمی افزود: صیادانی که معتقدند در تورهایشان گونه ماهی نوپدید صید کردند از گونه سی باس است و احتمال دارد از محل یک سایت پرورش ماهی در قفس یکی از شهرهای ساحلی همجوار  از قفس پریده و به این منطقه آمده باشند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای ۱۱۰ نوار کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است.