گردشگری و توریسم

چهار خبر از شهرستان های اردکان و یزد

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اقدامات مختلفی را انجام دهیم تا سرانه مطالعه کتاب در این شهرستان به نسبت ملی افزایش یابد.

به گزارش دفتر محمدرضا دشتی اردکانی ، وی در مراسم اهدای جوایز برندگان مسابقه کتابخوانی شهرستان افزود: اگر قصد داریم کشورمان در تراز جهانی قرار داشته باشید می بایستی مطالعه کتاب و کتابخوانی در کشور افزایش افزایش یابد.

وی بدون ذکر آمار اضافه کرد: متاسفانه سرانه مطالعه کتاب در ایران با سرانه مطالعه در دنیا فاصله دارد.

نماینده مردم اردکان در مجلس تصریح کرد: باید در کنار برگزاری مسابقات کتابخوانی، مردم را به سمت مطالعه کتاب های خوب و مناسب نیز هدایت کنیم و کتاب های خوب به مردم معرفی شود.

دشتی اردکانی  با بیان اینکه حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمایشگاه های برپا شده کتاب نشان دهنده جایگاه کتاب و کتابخوانی و اهتمام معظم له نسبت به این موضوع است، تصریح کرد: در نظر داریم با همت و همکاری مسوولان شهرستان، کتابخانه بزرگی را در اردکان ایجاد کنیم تا اقشار مختلف مردم بتوانند از آن بهره مند شوند.

اهدای جوایز برندگان مسابقه کتابخوانیِ از محتوای ۲ کتاب آرام جان و زنان عنکبوتی با حضور جمعی از مسوولان محلی در محل سینما هویزه این اردکان برگزار شد.

هم اکنون ۱۴ باب کتابخانه عمومی با بیش از ۱۵۰ هزار نسخه کتاب در اردکان فعال است و  مرکز این شهرستان ۹۸ هزار نفری در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

 یزد 

 مدیرکل ثبت احوال یزد به مناسبت دهه کرامت (سوم الی ۱۳ تیرماه ۹۹)گفت: سال گذشته خانواده های یزدی برای ۵۳۹ نوزاد پسر، نام رضا و برای ۳۹ نوزاد دختر نام معصومه انتخاب کردند.

محمدعلی مکرمی فراوانی نام‌ برای پسران را علیرضا ، امیررضا ، محمدرضا ، رضا ، احمدرضا ، علی رضا ، حمیدرضا ، امیدرضا ، عماد رضا، امین رضا ، حسام رضا، نوید رضا، عبدالرضا، رادین رضا، توحید رضا و سعید رضا ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل ثبت احوال یزد، وی فراوانی نام دختران را  معصومه زهرا و فاطمه زهرا یاد کرد.

این مسوول با اشاره به فراوانی نام رضا و معصومه در کشور اظهار داشت: سال ۹۸، ۶ هزار و ۱۶ نام رضا و ۲ هزار و ۷۴۶ موردنام معصومه ثبت شد.

دهه کرامت (اول تا یازدهم ذیقعده ) از میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) نامگذاری شده است.   

استان یزد با ۱۰ شهرستان و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ثبت ۹۹.۹ درصدی رویداد ولادت جایگاه دوم کشور را دارد .

امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده سال ۱۴۸ هجری در مدینه دیده به جهان گشوده و ۵۵ سالگی در آخر صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رسیدند و در شهر مشهد دفن شدند.

یزد

 مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس و فوریت‌های پزشکی یزد گفت: سه نفر در استخر کشاورزی شهرستان میبد غرق شدند .

سید حسین طباطبایی عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این حادثه ۱۸:۵۸ دقیقه امروز ( جمعه ) در منطقه شهر سوخته میبد اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ۲ دستگاه آمبولانس از پایگاه شهری میبد به محل اعزام شدند و  پس از خارج کردن اجساد، این افراد فاقد هرگونه علایم حیاتی بودند.

وی اظهار کرد: با توجه به محرز شدن فوت این سه تن ؛اجساد تحویل عوامل منطقه انتظامی شهرستان شد  و  علت حادثه از سوی آنها اعلام می شود .

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۲ نفر بر اثر بی‌احتیاطی در استخرهای آب کشاورزی استان یزد غرق شدند.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

یزد  

مسوول بعثه مقام معظم رهبری در دفتر حج و زیارت استان یزد گفت: آموزش حجاج بیت‌الله الحرام از ابتدای شیوع کرونا در  اوایل سال ۹۸ تاکنون به صورت حضوری با رعایت نکات بهداشتی و بیشتر از طریق فضای مجازی انجام شد و این کار همچنان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام علی حبیبیان افزود: تاکنون بسیاری از امور حج و کلاس‌های آموزشی و توجیهی به نحو مناسب و طبق مقررات با نظم و ترتیب برگزار شده است.

وی ادامه داد: تمام مقدمات برای حضور زایران یزدی در حج امسال فراهم بود که به خاطر شیوع کرونا مراسم حج برگزار نمی شود ، امیدواریم با کنترل ییماری کرونا سال آینده شاهد اعزام باشیم.

وی اظهار کرد: امسال ۲۴ کاروان با ظرفیت سه هزار و ۵۹۰ سهمیه برای یزد پیش‌بینی شد ک تمام امور طبق برنامه با همکاری مدیران کاروان‌ها و همراهی حجاج پیگیری شده است.

حبیبیان گفت: با وجود تداوم این بیماری منحوس، تمام فعالیت‌های فرهنگی و توجیهی در تمامی کاروان‌ها پیگیری شده و ماموریت‌ها به خوبی به پیش می‌رود.

۲۷ کاروان شامل چهار هزار و پنج نفر از یزد در حج تمتع سال ۱۳۹۸ به سرزمین وحی اعزام شدند.

سال ۱۳۹۸ در مجموع ۸۴ هزار زایر و ۲ هزار و ۵۵۰ کارگزار از ایران به حج مشرف شدند.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور دارای فیش های ثبت نام اعزام به حج تمتع هستند.

 همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۱۵۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز جمعه  بیان کرد: از دیروز تا ظهر ۱۳ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۴۸۳ نفر هم بستری شدند..

معاون وزارت بهداشت گفت:  تاکنون  ۱۹۶ هزار و ۴۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۱۲۳ نفر از بیماران تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون یک میلیون و ۷۴۴ هزار و ۹۵۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز در وضعیت هشدار قرار گرفته اند.

وی گفت: این بیماری همه جهان را در فراگرفته است. مردم برای کمک به کنترل آن، فاصله گذاری فیزیکی تا یک و نیم متر، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک را رعایت کنند. ماسک باید برای همه باشد و اگر یک نفر استفاده کرده باشد و بقیه استفاده نکنند، حقوق بقیه مردم نادیده گرفته شده است. با رعایت این موارد می‌توانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را متوقف کنیم.