گردشگری و توریسم

یک فروند بالگرد برای اطفای حریق جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد خریداری شد

به گزارش ایرنا، حسین کلانتری روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از پایگاه اطفای حریق در منطقه سرآبید فیروز آباد بویراحمد افزود:با توجه به سخت گذر بودن مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در مواقع آتش سوزی برای انتقال نیرو های امدادی و تجهیزات مهار آتش با مشکل مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه قبلا برای انتقال نیروهای امدادی از یک فروند بالگرد متعلق به شرکت نفت و گاز گچساران برای مهار آتش سوزی استفاده می شد، اظهار داشت: با تلاش و هماهنگی با شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای کشور موفق شدیم یک فروند بالگرد برای کهگیلویه و بویراحمدخریداری کنیم که تا چند روز آینده در استان مستقر می شود.

کلانتری ابراز داشت:برای جلوگیری از گسترش آتش در مواقع آتش سوزی یک پایگاه اطفای حریق در منطقه سرآبیدفیروز آباد شهرستان بویراحمدبا ۵۵ دستگاه دمنده راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه حفاظت از منابع ملی وظیفه همگانی است،  افزود: اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها با تجهیزات سنتی دیگر امکان پذیر نیست و باید به دستگا های به روز تجهیز شویم تا در صورت بروز آتش با مشکل مواجه نشویم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تا پارسال ۴۸ دستگاه دمنده در منابع طبیعی استان وجود داشت، ادامه داد: مهمترین وسیله برای حفاظت از جنگل‌ها دستگاه‌های دمنده‌ای است که با هماهنگی‌های به عمل آمده تاپایان سال ۳۰۰ دستگاه‌های دمنده دیگر برای مهار آتش سوزی های احتمالی خریداری می شود.
کلانتری عنوان کرد:باید دهیاری‌ها نیز به تجهیزات اطفای حریق مجهز شوند چراکه آن‌ها می توانند نقش موثری در مهار آتش سوزی‌ها داشته باشند.
بیش از یک میلیون هکتار جنگل معادل، ۲۰درصد مساحت جنگلهای منطقه زاگرس و هشت درصد جنگلهای کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
همچنین  وسعت مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۴۸۰ هزار هکتار است.

از ابتدای فصل گرما تا کنون بیش از ۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است.