اخبار گردشگری

شناسایی بزرگ ترین درخت سرخدار هیرکانی در مازندران

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بابل از شناسایی یک اصله درخت تنومند سرخدار با قطر ۱۹۲ سانتی متر در جنگل های هیرکانی این شهرستان خبر داد که بزرگ ترین سرخدار جنگل های هیرکانی است.

محمد صادق طهماسب پور ملکشاه رییس روز سه شنبه گفت : این درخت سرخدار که دارای ۳۰ متر ارتفاع است و عمر آن به یکهزار و ۲۰۰ سال می رسد، در یک منطقه صعب العبور و در کنار یک پرتگاه قرار دارد.

وی با اعلام این که منابع طبیعی بابل به علت محدودیت های مالی نمی تواند اقدامات امنیتی و پیشگیرانه برای حفظ این میراث ماندگار انجام دهد، گفت: اما آمادگی داریم با همکاری اداره میراث فرهنگی و دستگاه های مرتبط اقدامات حفاظتی و امنیتی برای این میراث ماندگار ایجاد کنیم.

شهرستان بابل دارای ۸۰ هزار هکتار جنگل های هیرکانی با درختانی اعم از سرخدار، انجیلی، افرا، راش ، ممرز، بلوط و آزاد می باشد. درخت سرخدار از جمله درختان نادر و در حال انقراض جنگل های هیرکانی شمال است. این گونه درخت به کندی رشد می کند و هر ۱۰ سال یک سانتی متر بر قطر این درخت اضافه می شود.

در این درخت ماده ای سمی به نام تاکسین یا توکسین وجود دارد که انسان های نخستین از برگ آن نوعی سم مخصوص می ساختند. در حال حاضر از این ماده داروهایی برای درمان سرطان سینه و پروستات ساخته می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.