گردشگری و توریسم

غفلت از فاصله‌گذاری اجتماعی پیامدهای دشواری را رقم می‌زند

دکتر «محمد جمالیان» عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی بیماران کرونایی، افزود:  یکی از شهرهای جنوبی استان مرکزی در روند بیماری کرونا وضعیت نارنجی دارد اما،هرگونه غفلت می‌تواند به سرعت درگیری مناطق مختلف استان را بالا ببرد و انتظار است که شهروندان پویش «من ماسک می‌زنم» را جدی کرفته و از مسافرت‌های غیرضروری و حضور در اماکن شلوغ بپرهیزند، به اجتماعات عزا و عروسی نروند و دستان خود را مرتب با آب و صابون شستشو دهند.

وی توضیح داد: تصمیمات و اقدامات در ستاد مقابله با کووید ۱۹ و نظام سلامت ۲ ضلع از مثلث مدیریت بیماری کرونا است و ضلع دیگر رفتار مسئولانه بهداشتی از سوی مردم است و اگر این بخش به درستی نقش ایفا نکند تلاش بخش‌های دیگر حاصلی نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد:همراهی مردم در مهار نسبی موج اول کرونا قابل تقدیر بود اما، از اردیبهشت ماه که فعالیت‌ها با فاصله‌گذاری اجتماعی از سرگرفته شد متاسفانه با وجود اطلاع‌رسانی و هشدارها نوعی سهل‌انگاری در رعایت بهداشت فردی و جمعی مشاهده می‌شود که درک این رفتار دشوار است.
دکتر جمالیان ادامه داد: برخی از استان‌های همجوار مرکزی وضعیت شکننده‌ای در کرونا دارند و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و مسافرت‌های غیرضروری تنها  کنترل و مدیریت  بیماری را سخت‌تر کرده و ممکن است استان مرکزی را نیز در آستانه شرایط قرمز قرار دهد.
وی توضیح داد: مجموعه سلامت استان موج دوم شیوع کرونا را برای پاییز و زمستان پیش‌بینی کرده بود اما، رفتار این ویروس ناشناخته است و بسیاری از مناطق کشور اکنون با دشواری‌های شیوع دوم آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: کی از وظایف اجتماعی و حقوق شهروندی  همراهی در راهبردهای جمعی از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و انتظار است مردم تا دیر نشده این مساله را جدی بگیرند و از افزایش مرگ و میر و شمار مبتلایان بیماری پیشگیری کنند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۳۲ هزار و ۸۶۳ نفر  به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و  ۱۱ هزار و ۱۰۶ نفر نیز جان خود را با این بیماری از دست داده‌اند.