گردشگری و توریسم

دستگیری شبکه حفاران غیرمجاز در مهاباد

غلامرضا عبده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درپی دریافت گزارش‌های مردمی از سوی جوامع محلی مبنی بر فعالیت اعضای یک شبکه از حفاران غیرمجاز در تپه باستانی “قره‌داغ” واقع در نزدیکی همان روستا، اقدامات لازم برای شناسایی و رصد این شبکه حفاری غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از همکاری اطلاعاتی بین همیاران میراث فرهنگی و پاسگاه مکریان غربی مهاباد، نیروهای این یگان با اشرافیت، رصد اطلاعاتی و شناسایی راه‌های منتهی به تپه باستانی، شبانگاه در محل حاضر و موفق به دستگیری اعضای این شبکه شدند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد بیان کرد: در این عملیات که ساعت ۲۴ شب گذشته انجام شد، چهار نفر از حفاران پس از تعقیب و گریز دستگیر شده و ۲ نفر راکب موتورسوار نیز از صحنه فرار کردند.

عبده با بیان اینکه هویت افراد متواری نیز مشخص شده است، گفت: ۲ دستگاه خودرو به همراه یک دستگاه فلزیاب، اسلحه شکاری و ادوات حفاری از قبیل بیل، کلنگ و طناب نیز در این عملیات ضبط و جهت سیر مراحل قانونی و قضایی تحویل پاسگاه انتظامی مکریان غربی مهاباد شد.

از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ نفر در قالب سه شبکه حفاری غیرمجاز در سطح مهاباد دستگیر شده اند.

به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع بوده و متخلفان به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شوند.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد؛ سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است. 

این شهرستان با ۲۴۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.