گردشگری و توریسم

شور و شوق زندگی در پایتخت با وجود کرونا

هرچند که اوضاع کرونا در تهران براساس یکی از آخرین اظهارنظرهای دکتر «علیرضا زالی» رییس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا به شکل نگران‌کننده در حال تغییر است اما به نظر می‌رسد بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای محدود بودن، به زندگی عادی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهند.  

آنچه مسلم است در آینده همه‌چیز به رفتار بهداشتی مردم بستگی دارد و اگر آنان گرایش به زندگی عادی را با رعایت بیش‌ازپیش پروتکل‌های بهداشتی همراه کنند، همین شور و شوق کار و زندگی در پایتخت بدون‌وقفه ادامه خواهد داشت.

اکنون تا حدود زیادی کار و زندگی در پایتخت به حالت عادی جریان دارد و حضور مردم در مراکز تفریحی از جمله پارک‌ها نیز با توجه به فرارسیدن تابستان قوت گرفته است تا ترافیک بار دیگر با زندگی مردم در این کلانشهر عجین شود.

یک راننده تاکسی با گلایه از ترافیک این روزهای پایتخت می‌گوید: انگار نه انگار که الان کرونایی وجود دارد؛ خیابان‌ها مملو از ماشین و اتوبوس‌ها پر از مردم است؛ مردم ماشاالله روحیه خوبی دارند و با وجود همه مشکلات به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.

یک شهروند تهرانی هم می‌گوید: تا چشم کار می‌کند مردم در آرامش کامل و البته با ماسک و دستکش در حال کار و تفریح هستند؛ من جرات رفتن به مترو و اتوبوس را به دلیل ازدحام در آنها ندارم و وقتی از محل کارم خارج می‌شوم، مسیر میدان فردوسی تا میدان آزادی را پس از حدود ۲ ساعت ترافیک سنگین با خودرو شخصی طی می‌کنم.

وی می‌گوید: مردم همه‌چیز را عادی جلوه می‌دهند، رستوران‌ها باز، اغذیه‌فروشی‌ها در حال عرضه ساندویچ و پارک‌ها و مراکز تفریحی نیز مملو از مردم است و گویا زور زندگی به کرونا می‌چربد.

ترافیک نتیجه افزایش رفت‌وآمد با خودرو شخصی به محل کار است

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید: ترافیک سنگین صبحگاهی و عصرگاهی نتیجه افزایش رفت‌وآمد به محل کار با خودرو شخصی است و اگر مراکز آموزشی در پایتخت فعالیت داشت، حجم ترافیک بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یافت.

به گفته سرهنگ محمد رازقی، مسیرهای بزرگراهی غرب به شرق از جمله حکیم، همت، شیخ فضل‌الله، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همچنین مسیرهای جنوب به شمال چمران، نواب و امام علی (ع) دارای بار ترافیک سنگین بوده و بیش از ۹۰ درصد آن نتیجه عزیمت به محل کار با خودرو شخصی است. 

«طی این روزها مسیرهای مرکزی پایتخت از جمله خیابان‌های آزادی، ولیعصر(ع)، فردوسی، هفت تیر، امام خمینی (ره) شهید مطهری و بهشتی هم در ساعت‌های صبحگاهی و عصرگاهی با بار ترافیک سنگین مواجه است».

به گفته وی بیشتر خودروها، شخصی و تک‌سرنشین است و اگر شهروندان ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از وسایل نقیله عمومی استفاده کنند، ترافیک در ساعات پیک مدیریت می‌شود.

افزایش ۴۰ درصدی استفاده از خودروهای شخصی

شهردار تهران معتقد است که شیوع ویروس کرونا میزان استفاده از خودروهای شخصی را ۴۰ درصد افزایش و میزان استفاده از مترو به کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آن رسیده است.

پیروز حناچی در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مترو و اتوبوس هم می‌گوید:‌ بیش از ۹۵ درصد مردم در هنگام استفاده از مترو از ماسک استفاده می‌کنند البته این نرخ در مناطق جنوبی کمتر است. « در مورد استفاده از ماسک در اتوبوس‌های شهری هنوز مشکلاتی وجود دارد که آن هم به دلیل نوع استفاده از اتوبوس‌هاست».

مترو چندان شلوغ نیست

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه می‌گوید مترو چندان شلوغ نیست زیرا واگن‌های مترو به صورت منظم در حال تردد است.

به گفته «فرنوش نوبخت» به طور متوسط در خطوط پرتردد همچون ۲ و ۴ مترو، قطارها در هر ۲.۵ تا سه دقیقه اعزام می‌شود و طبق ارزیابی‌ها حتی در ساعت‌های پیک نیز ازدحامی در داخل واگن‌های مترو وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در خطوط تقاطعی همچون ایستگاه‌های شادمان و تئاترشهر به دلیل جابجایی خطوط از سوی مسافران طی برخی از ساعت‌ها شاهد ازدحام هستیم که این امر طبیعی و عادی است.

وی بیان کرد: هیچ مسافری بدون ماسک وارد مترو نمی‌شود و همچنین ضدعفونی واگن‌های مترو نیز به صورت منظم در حال انجام است؛ در نتیجه اگر شهروندان بهداشت فردی را رعایت کنند مترو تهران به لحاظ بهداشتی امن است.

شهروندان در کنار مسوولان قرار بگیرند

کارشناس مسایل اجتماعی می‌گوید شهروندان نقش به سزایی در این روزهای حساس دارند و باید در کنار مسوولان نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا شور و شوق زندگی به صورت عادی ادامه یابد.

رضا شمسایی بیان کرد: مسوولان برای حفظ سلامت شهرندان، استفاده از ماسک را الزامی کردند و مردم نیز باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا شاهد بروز مشکلات و اجرای دستورالعمل‌های محدودکننده نباشیم.

وی اعتقاد دارد در مدیریت کاهش ترافیک نیز شهروندان نقش بسزایی دارند و می‌توانند با خودداری از سفرهای غیرضروری، بار ترافیک در خیابان‌های پایتخت را کاهش دهند.

«اگر شهروندان در این زمینه نکات و مسائل مختلف حقوق شهروندی از جمله استفاده از ماسک و دستکش، رعایت فاصله اجتماعی و انجام ندادن سفرهای غیرضروری با خودروهای شخصی را در دستور کار قرار دهند شاهد کاهش مشکلات زندگی در کلانشهر پایتخت خواهیم بود».

حال که ویروس کرونا در فصل تابستان نیز همچنان در حال جولان دادن است، باید خود شهروندان با رعایت بهداشت فردی و جمعی، رفتارهای این ویروس را جدی بگیرند تا کار و زندگی آنان به دلیل شیوع افسارگسیخته کرونا محدود نشود.