گردشگری و توریسم

آثار مکتوب درباره امام رضا(ع) باید در فضای مجازی منتشر شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، روز دوشنبه در نشست تخصصی «نگاه اجمالی به آثار تالیفی با موضوع امام رضا(ع) در پنج سال اخیر» که به صورت زنده در صفحه  موسسه خانه کتاب، در شبکه اجتماعی اینستاگرام، برگزار شد با اشاره به بنیاد امام رضا (ع) و شورای بزرگداشت جشن‌های دهه کرامت، گفت:  افزایش معرفت عمومی جامعه به‌ویژه در دهه کرامت مساله بسیار مهمی است که در شورا مطرح شده و نکته دیگر نیز بدعت‌زدایی است، چون  گاهی بدعت‌هایی شکل می‌گیرد که مانع رشد و شکوفایی می‌شود، چنان که در دهه محرم شاهد برخی از بدعت‌ها بوده‌ایم. در دهه کرامت بر این دو نکته بسیار تاکید شده است که باید بر اساس همین مساله جشن گرفت.
وی دلیل نام‌گذاری دهه کرامت را اینگونه شرح داد: دوستان بر این باور بوده‌اند که این دهه‌سازی‌ها درست نیست اما استدلال ما این است همان‌طور که در عزاداری عاشورا دهه‌ محرم داریم و در آن عزاداری می‌کنیم باید در کنار آن جشن هم داشته باشیم و دهه کرامت این‌گونه نام گرفت. مقام معظم رهبری در قم در یکی از سخنرایی‌هایش دهه کرامت را تبریک گفتند و همان سخنرانی آغازی برای نام‌گذاری دهه کرامت شد. در مجموعه معاونت فرهنگی بخش‌هایی به این کار مبادرت ورزیدند و آثار آن در خارج از مرزها دیده می‌شود و مراکزی میزبان جشن‌های دهه کرامت هستند و در همین راستا تولیدات بسیار جالبی را شاهدیم.
حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی افزود: از سال ۸۶ برخی از آثار مکتوب بسیار ارزشمندی در حوزه‌های مرتبط با امام رضا (ع) دیده می‌شود و آثار فاخری نیز به توصیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شده است. تولید آثار مکتوب در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) شتاب بیشتری گرفت و ما شاهد رشد بیشتری در بخش مکتوبات مرتبط با ایشان هستیم. ما منابع مختلفی درباره امام رضا داریم که باید با ادبیات روز به نسل جدید منتقل شوند،کار تبدیل این آثار بسیار مشکل است و باید به درستی از آن‌ها استفاده کرد. عیون‌الاخبار اثر بسیار نفیسی از مرحوم شیخ صدوق است که این اثر نیاز به تحقیق دارد و در مؤسسه آل‌البیت لاحیاء التراث در این زمینه اثری فاخر به‌وجود آمد. همچنین درباره شعر رضوی نیز باید اقداماتی صورت گیرد. در جشنواره شعر رضوی باید شعرای زبردست بیایند و اشعاری بسرایند و تولید کنند که امروز بتواند بیشتر در جامعه رواج داشته باشد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: برای بنیاد امام رضا (ع) از ابتدا عنوان بین‌المللی انتخاب شد و از همان ابتدا تلاش شده از ظرفیت‌های بین‌المللی آن استفاده شود. نزدیک ۸۵ رایزن فرهنگی در دنیا داریم که علاقه‌مند بودند پیوند معناداری شکل بگیرد و جشن‌هایی را برای امام رضا (ع) و در دهه کرامت ترتیب بدهند، بیش از ۲۰۰ نقطه در خارج از کشور میزبان مردمی بودند و مجموعه‌هایی را در این زمینه تولید کردند. همچنین طلبه‌هایی داریم که در ایران تحصیل کرده‌اند و وقتی به کشور خود بازگشتند با نام امام رضا(ع) فعالیت می‌کنند.
ارباب سلیمانی گفت: امروز بیش از هر چیزی به شناخت سیره پیامبر اکرم، سیره امام علی (ع)، سیره امام رضا (ع) و… نیاز داریم  که در متون ما به چشم می‌خورد و در مستندات تاریخی ما سیره پیامبران مشاهده می‌شود. در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی به جزئیات سیره پیامبران پرداخته شده است. اگر بخواهیم از سیره پیامبران برای زندگی امروز و سبک زندگی بهره‌ بگیریم ناچاریم به منابع و متون قدیمی مراجعه کنیم. تلاش ما در دهه کرامت این است که از منابع و سرچشمه‌ها اطلاعات درستی استخراج کنیم و به دست مردم برسانیم و این هنر نویسندگان ماست که این مسایل را چگونه بهره‌برداری کنند که در زندگی امروز مردم تاثیرگذار باشد. باید بدانیم که پیامبر با دوست و دشمن چگونه رفتار می‌کرده است و ما در این زمینه کوتاهی‌هایی کرده‌ایم.
این پژوهشگر دینی به کتاب‌هایی که در حوزه امام رضا (ع) برای کودکان و نوجوانان منتشر شده اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۴، ۷۸ عنوان کتاب برای رده سنی کودکان و نوجوانان منتشر شده است که عناوین تازه برای شناخت امام رضا (ع) است. همچنین از همان سال ۱۲۲ عنوان کتاب بازچاپی در این زمینه داشته‌ایم که برخی از بازچاپ‌ها تا ۱۵ چاپ هم فراتر رفته است. افرادی اهل قلم باید در حوزه کودک و نوجوان وقت بگذارند و آثاری را با اهداف مناسب به دست نسل آینده برسانند زیرا بعضی از آثار خوب مغفول واقع شده و دیده نمی‌شود. همچنین بازاریابی که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است اثر فاخری مورد توجه اهل قلم قرار نگیرد.
حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی افزود: سال گذشته موسسه خانه کتاب، جشنواره میراث مکتوب رضوی را مورد بررسی قرار داد و این کاری بسیار ارزشمند بود. امیدوارم این کار ارزشمند به شکل جشنواره دوسالانه کتاب کودک و نوجوان برگزار شود. همچنین در زمینه شعر کودک رضوی ضعف‌هایی داریم که باید آثاری را در این زمینه تولید کنیم. ما بالغ بر ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم اما عناوین چاپ نخست کتاب‌ها ۷۸ عنوان است. در حوزه بزرگسال نیز تعداد عناوین به چاپ رسیده ۴۷۲ عنوان کتاب بوده است که از نظر رتبه‌بندی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند.
وی افزود: اما باید به این نکته هم توجه شود که برخی از نویسندگان کتاب‌هایی را در زمینه شناخت امام رضا(ع) می‌نویسند اما بحث را به معرفی شاندیز یکی از تفریح‌گاه‌های مشهد می‌برند که این دو موضوع هیچ مطابقتی با هم ندارند که اهل قلم باید به این نکته توجه بسیاری کنند. دانشگاه امام صادق (ع) کتابی سه جلدی درباره امام رضا (ع) به چاپ رسانده که اثری فاخر است که باید در فضاهایی این کتاب‌ها را رصد کنند زیرا نیاز اکنون ماست. بعد از گذراندن ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ما نباید شاهد کتاب‌هایی ضعیف در این حوزه باشیم به ویژه در این شرایط باید برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم و بتوانیم از این شرایط بهره بیشتری ببریم.
ارباب سلیمانی، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای این بسترها نقشه راه ترسیم کند و بیشتر در حوزه کتاب و آثار مکتوب درباره امام رضا(ع) ورود کند. امروزه فضای مجازی جزو واجبات است و باید برخی از آثار مکتوب درباره امام رضا(ع) در فضای مجازی منتشر شود. باید در فضای مجازی بیشتر ورود کنیم و آثاری که منتشر می‌شود به آن سوی دنیا نیز معرفی کنیم.