گردشگری و توریسم

۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری تولید شد

علیرضا جیلان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، به فعالیت ۱۰۰ هزار بافنده فرش اشاره کرد و اظهار داشت: در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخشی از کارگاه‌ها و مجتمع‌های فرش استان غیر فعال شد و بخشی از فرش تولیدی استان به دلیل نبود صادرات تخصصی فرش، روی دست بافندگان ماند.
وی تصریح کرد: در سال‌های قبل، ۴۰ درصد فرش‌های بافته شده در این استان به کشورهای آمریکا، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شد.
رییس اداره فرش چهارمحال و بختیاری افزود: گبه، یلمه، فرش بختیاری و نائینی چهار سبک معروف فرش دستباف استان را تشکیل می‌دهد، که فرش دستباف استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد.
وی، با اشاره به اینکه بیشتر بافنده‌های استان تمایل به فعالیت خانگی دارند، تصریح کرد: سفارش‌پذیری فرش در استان به دلیل محدود بودن فضای کارگاه‌های فرش بافی کمرنگ است.
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا  در اواخر سال گذشته در کشور، موجب اثرگذاری بر روی تولید فرش چهارمحال و بختیاری شد و کارگاه‌های فرش دست بافت استان را به تعطیلی کشاند.

جیلان، به غیر فعال و تعطیل شدن ۲۰ مجتمع و کارگاه فرش دستباف استان در اسفندماه  سال گذشته و اوایل بهار امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره و تاکید کرد: با غیر فعال شدن این کارگاه‌های بزرگ و متوسط بافت فرش، بیش از ۲۰۰ نفر از کار بیکار شدند. 

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است و فرش این استان از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین صنایع دستی شناخته شده است و طرحهای قالی این استان شهرست ملی و بین‌المللی دارد.

فرش چهارمحال و بختیاری به ویژه دو نوع ˈبافت نقشˈ و ˈچالشتریˈ با گل‌های ترنج، لچکی، سرو کاج، گل مینا و با قاب‌های ترکیبی و خشتی‌های چهار ضلعی، یکی از زیباترین آثار هنری ماندگار در این سرزمین است. 
که  به دلیل استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی، دارای رنگ ثابت و اصیل است، به همین دلیل مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد.