گردشگری و توریسم

۱.۸ میلیارد تومان پروژه عمران شهری در قم اجرا می‌شود

عباس حلوایی زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اضافه کرد: تکمیل رینگ مواصلاتی فردوسی و اتمام تقاطع‌های غیرهمسطح این طرح مهم‌ترین پروژه عمرانی شهرداری قم به طول ۳۰ کیلومتر است.

حلوایی زاده گفت: فاز نخست این پروژه بیش از ۶۰ درصد از پیشرفت فیزیکی دارد و این پروژه در قالب چند فاز مختلف به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: برای بهره‌برداری از زیرگذر میدان امام حسین(ع) به بلوار جمهوری ۹۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که ۶۰ میلیارد از آن باید برای تملک پلاک‌های مسکونی هزینه شود.

احداث ۶ سوله ورزشی جدید در قم

وی افزود: ۶ سوله ورزشی در شش منطقه مختلف قم در حال احداث است و تا پایان سال به‌صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: باغ پرندگان و شهربازی غدیر با تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

حلوایی زاده گفت: ۱۲ هکتار از باغ پرندگان با توپوگرافی خاص خود مستعد پرورش و فعالیت آزاد پرندگان است.

وی ابراز داشت:  از ابتدای سال ۷۰ هزار تن آسفالت در سطح معابر شهری قم توزیع‌شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: مقاوم‌سازی، زیرسازی آسفالت و زیباسازی بلوار زائر به‌عنوان یکی از معابر مهم شهری آغازشده است.

حوایی زاده با اشاره به نشست زمین در معابر شهری افزود: علت بسیاری از این نشست فرسودگی و مستهلک شدن زیرساخت‌های شهری است.

شهرداری نگاه بازاری به توسعه بافت‌های تاریخی ندارد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی بافت‌های تاریخی و فرسوده شهری قم یادآور شد: قم در این زمینه اقدام خارج از عرفی نمی‌کند تمام طرح‌ها بر اساس طرح تفصیلی انجام می‌گیرد.

غلامرضا جانقربان اضافه کرد: در طرح ساماندهی بافت‌های فرسوده شهرداری قم نگاه تجاری ندارد و از ساماندهی خیابان شهیدان برقعی نیز کمترین سودی نمی‌برد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به طرح ساماندهی اطراف امامزاده مبرقع(ع) بیان داشت: شهرداری قم فقط مجری این طرح است اما تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی اضافه کرد: از ۳۰۰ پلاک این محور ۱۵۰ پلاک نیازمند آزادسازی است و به اعتباری بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

جانقربان ابراز داشت: ساماندهی میدان مطهری یکی از پروژه‌های مهم شهری قم است که در طی چند سال انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: تا پایان سال جاری پلاک‌های موردنیاز برای ساماندهی این میدان آزادسازی می‌شود.

جانقربان اظهار داشت: احداث پارکینگ زیرسطحی با ظرفی۲۰۰ پارکینگ در میدان روح‌الله کلید خورده و به‌مرور تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تاکید کرد: اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان که برای بازآفرینی هسته مرکزی شهر در حال آماده‌سازی بود با اجرای طرح اقدام ملی مسکن از دستور کار شهرداری قم خارج‌شده است.

افزایش خدمات الکترونیک شهرداری همزمان با شیوع کرونا

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در بخشی از این نشست، گفت: افزایش خدمات غیرحضوری حوزه مدیریت شهری و بهبود فضای نشاط شهری در کنار بازیافت و جمع‌آوری به‌موقع پسماند همزمان با کرونا در قم دنبال شده است.

سید امیر سامع عنوان داشت: ازآنجایی‌که قم اولین شهری بود که کرونا را کشف کرد تمام اقدامات انجام‌شده تصمیم‌گیری‌هایی بود که تا قبل از آن هیچ تجربه‌ای از آن وجود نداشت.

وی گفت: برای مقابله با کرونا و پیشبرد مجموعه برنامه‌های مدیریت شهری ۱۰ کمیته ویژه در شهرداری قم شکل گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری قم ابراز داشت: در دفن اموات کرونایی تمام دستورالعمل‌های شرعی در کنار پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد.

سامع افزود: با آغاز شیوع کرونا دو قسمت ویژه برای غسل اموات کرونایی در دو بخش مردان و زنان به وجود آمد و پساب های حاصل از غسل نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هدایت شد.

وی یادآور شد: همچنین بیش از ۷۰ اکیپ پیاده برای ضدعفونی و گندزدایی شهری با آغاز کرونا در شهر قم فعال شدند

سامع وضعیت باغ پرندگان را موردتوجه قرارداد و گفت: یک قفس ۳ هزار متری در این زمینه آماده‌سازی شده اما هنوز نتوانسته‌ایم تور اصلی این باغ را خریداری کنیم اما تا پایان شهریورماه این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد./