گردشگری و توریسم

دانش‌آموزان خارج از کشور اواخر تیرماه به شبکه شاد می‌پیوندند

غلامرضا کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره شرایط بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی آینده اظهار داشت: سال تحصیلی مدارس در برخی کشورها از جمله امارات و سایر کشورهای عربی از اول و برخی دیگر در نیمه شهریور ماه آغاز می شود.

وی افزود: در حال حاضر هنوز مشخص نیست که شیوه آموزش در آینده به چه صورت است، ممکن است آموزش‌ها حضوری، نیمه حضوری یا مجازی باشند.

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: سه نوع سناریوی زرد، سفید و قرمز طراحی شده که قرمز برای تعطیلی مدارس، زرد برای حضور زوج و فرد دانش‌آموزان در مدارس و سفید هم مربوط به همان حالت عادی حضور دانش آموزان در مدارس است.

کریمی با بیان اینکه داشتن شرایط سفید با توجه به آمار شیوع کرونا در کشورها بسیار بعید است، عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر برای سناریوهای زرد و قرمز برنامه ریزی شده و قرار است که معلمان نیز بر این اساس ساماندهی شوند تا بخشی از مدارس از اول شهریور ماه و برخی دیگر از پانزدهم این ماه بتوانند کار خود را آغاز کنند.

وی خاطرنشان کرد: سناریوهای داخل ایران برای آموزش در شرایط شیوع کرونا قرار است در تمام کشورهای جهان حاکم شود که عمده برنامه ریزی‌ها در حالت زرد و قرمز است؛ بنابراین احتمال می رود که آموزش‌ها به صورت مجازی ارائه شود.

رییس مرکز امور بین اللمل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی در مدارس خارج از کشور فراهم شده است، یادآور شد: مدارس خارج از کشور خودشان هم سامانه‌های مجازی از قبل طراحی کرده‌اند که اگر سناریو قرمز هم باشد، باز هم کار آموزشی در مدارس خارج از کشور ادامه می‌یابد.

امکان حضور علاقمندان به آموزش ایران در شبکه شاد

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تعطیلات تابستان اظهار داشت: از ابتدای تیرماه در خارج از کشور در سامانه‌های مجازی که از پیش طراحی شده، بحث اوقات فراغت دانش‌آموزان را در قالب‌های مختلف از جمله کتابخوانی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری مد نظر قرار داده‌ایم.

کریمی افزود: در صورتی که در برخی کشورها اجازه بازگشایی مدارس وجود داشته باشد، کلاس‌های متنوعی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۱۰۰ نفر از دانش آموزان در سامانه سناد ثبت شده‌اند که نشاندهنده حضور دانش آموزان در مدارس خارج از کشور است.

کریمی ادامه داد: قرار است شرایطی مهیا شود که تمام افراد علاقمند به نظام تعلیم و تربیت ایران، بتوانند از اول شهریور ماه وارد سامانه شاد شوند و مطابق استانداردهای نظام آموزشی کشور تحصیل کنند.

افزایش شهریه مدارس خارج از کشور متفاوت است

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور همچنین درباره شهریه این مدارس گفت: چند نوع مدرسه در خارج از کشور وجود دارد، یک نوع مدارس دولتی هستند که از الگوی شهریه خاص خود پیروی می کنند و هر ساله به آنها اعلام می شود.

کریمی افزود: دانش آموزان شهریه پرداز نیز در مدارس هیات امنایی تحصیل می‌کنند که شهریه آنها به صورت حداقل شهریه در کشورها است که این مبالغ به عنوان حقوق نیروهای محلی پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش شهریه مدارس در هر کشوری متفاوت است و به شرایط آن کشور بستگی دارد.