گردشگری و توریسم

۱۴ تروریست داعشی در عراق دستگیر شدند

به گزارش شبکه خبری “دجله” در اطلاعیه اداره اطلاعات عراق آمده است: تیمی از اداره اطلاعات وزارت کشور در عملیاتی، ۹ تروریست عضو داعش را در مناطق مختلف شهرستان سامراء در استان صلاح‌الدین و پنج تروریست دیگر را در مناطق مختلف استان کرکوک دستگیر کردند.

این اطلاعیه از تحویل تروریست‌های دستگیر شده به دستگاه قضایی عراق برای محاکمه خبر داد.

نیروهای عراقی روز یکشنبه همچنین در عملیات امنیتی در استان شرقی دیاله یکی از سرکرده‌های داعش را به هلاکت رساندند.

بر اساس این گزارش، سرکرده داعشی در نزدیکی روستایی در حومه شهر خانقین در شمال شرق بعقوبه در محاصره نیروی امنیتی و الحشد الشعبی قرار گرفت و کشته شد.

از سوی دیگر، روز یکشنبه در عملیات دیگری نیز ۲ عضو گروه تروریستی داعش در منطقه «الحویجه» در استان شمالی کرکوک به هلاکت رسیدند.

در همین حال، منابع عراقی خبر دادند که نیروهای الحشد الشعبی و ارتش روز (یکشنبه) با پشتیبانی نیروی هوایی عملیات امنیتی را برای ردیابی هسته‌های داعش در شمال شرق بعقوبه آغاز کردند.

این عملیات پس از آن آغاز شد که داعش شنبه شب در منطقه  «ابی صیدا» به یک پاسگاه پلیس حمله کرد که طی آن ۶ تن کشته یا زخمی شدند.

دیاله در شرق عراق از کانون‌های اصلی و مهم تحرکات هسته‌های داعش در این کشور به شمار می‌رود و در دو هفته گذشته بیشترین اقدام تروریستی علیه نیروهای امنیتی و غیر نظامیان در این استان انجام شده است

منطقه ابی صیدا، در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی «بعقوبه» به دلیل وجود پناهگاه‌ها و دژهای تروریستی در کنار پوشش گیاهی و درختچه‌ای متراکم از مخفیگاه‌های مهم داعش در عراق است.

گروه تروریستی داعش از آغاز رمضان گذشته تاکنون فعالیت بی‌سابقه‌ای در مقایسه با ۲ سال اخیر در مناطق شمال، غرب و شرق پایتخت عراق در استان‌های صلاح‌الدین، دیاله و الانبار داشته است.

در این مدت حملات گروه تروریستی داعش به ویژه در منطقه بین استان‌های کرکوک، صلاح الدین و دیاله معروف به «مثلث مرگ» افزایش یافته است.

شماری از رهبران سیاسی عراق در واکنش به تحرکات اخیر داعش، ضمن بیان این که این اقدامات با تحریک آمریکایی‌ها برای ادامه حضور نیروهایشان در عراق صورت می‌گیرد، خواهان بازنگری در طرح‌های امنیتی برای مقابله با این گروه تروریستی، تقویت فعالیت‌های اطلاعاتی، کنترل مرزها و انهدام هسته‌های خفته داعش شده‌اند.

در ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال، عراق با بازپس‌گیری کل قلمرو خود که حدود یک سوم از گستره این کشور بود، پیروزی بر داعش را اعلام کرد.

با وجود این شکست، گروه تروریستی داعش هنوز دارای هسته‌هایی در مناطق شمالی، شرقی و جنوبی عراق است و در دو ماه گذشته به حملات خود علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق شدت بخشیده است.

نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق در این مدت که بی‌سابقه‌ترین حملات داعش پس از سال ۲۰۱۷ توصیف شده بیش از ۷۰  عملیات نظامی علیه تروریست‌ها انجام داده‌اند.