گردشگری و توریسم

سازمان ملل خواستار نجات غیرنظامیان در درگیری‌های میانمار شد

به گزارش بامداد دوشنبه فرانس ۲۴، سازمان ملل از درگیری‌های شدید در شهرک راتهائونگ واقع در شمال غربی استان راخین میانمار ابراز نگرانی کرد. 

شورشیان “ارتش آراکان” در استان راخین میانمار برای خودمختاری بیشتر با نیروهای دولتی در نبرد هستند. 

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، این منطقه بیش از ۱۰هزار غیرنظامی را در خود جای داده است. منابع محلی گزارش می‌دهند که آن‌ها یا در حال فرار هستند و یا گرفتار درگیری‌های مداوم شده‌اند. 

سازمان ملل ضمن درخواست اقدام فوری برای نجات غیرنظامیان، از طرف‌های درگیر خواست به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه احترام بگذارند.

سازمان ملل با توجه به شیوع ویروس همه‌گیری کرونا در جهان بر برقراری آتش بس تاکید کرد. 

بیانیه سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که مقامات محلی هفته گذشته از ساکنان بیش از ۴۰ روستا خواستند تا پیش از آغاز “عملیات پاکسازی” منازل خود را تخلیه کنند. 

این اقدام در سال ۲۰۱۷ قبل از اینکه ارتش میانمار به سرکوب وحشیانه در ایالت راخین علیه جمعیت مسلمان روهینگیا دست بزند، صورت گرفته بود. 

مردم مسلمان روهینگیا در میانمار که سازمان ملل آن‌ها را تحت ستم‌ترین مردم دنیا توصیف کرده است از زمان خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ تاکنون با هراس بیشتری از حملات روبه رو هستند. بنا به آمار “عفو بین‌الملل” پس از آغاز سرکوب این جامعه اقلیت مسلمان توسط نیروهای نظامی میانمار در سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار آواره روهینگیا که اکثرا زن و کودک هستند از میانمار گریخته و وارد کشور بنگلادش شده‌اند. 

طبق این گزارش، از سال ۲۰۱۷ تاکنون نیز نزدیک به ۲۴ هزار مسلمان روهینگیا به دست نیروهای دولتی میانمار کشته شده‌ و بیش از ۱۱۴ هزار نفر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.