گردشگری و توریسم

کمک به زعفران‌کاران هدف اصلی خرید حمایتی است

عباس علی‌آبادی روز یکشنبه در نشست شورای تعاونی روستایی استان خراسان رضوی گفت: به طور قطع مردم فهیم و کشاورزان زحمتکش می‌دانند که شرایط اقتصادی و فشار موجود ناشی از شیوع کرونا و مشکلات و توقف ایجاد شده در صادرات زعفران مهمترین دلایل تاخیر در پرداخت مبالغ باقیمانده مطالبات زعفران‌کارانی است که محصول خود را به این  سازمان تحویل داده‌اند.

وی ادامه داد: تا کنون با بیش از پنج هزار نفر از  ۹ هزار و ۵۰۲ کشاورز خراسان رضوی که محصول خود را تحویل داده‌اند به صورت ۱۰۰ درصد تصفیه حساب شده و باقیمانده کشاورزان هم معادل ۷۲ درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: باقی مطالبات نیز طی هفته‌های آینده و با مساعدت سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار و پرداخت می‌شود.

علی آبادی افزود: راه افتادن دوباره صادرات این محصول و نیز خرید محصول در بورس از دیگر شیوه‌ها و راهکارهای پرداخت باقیمانده مطالبات زعفران‌کاران است.

وی ادامه داد: کشاورزان آزاد هستند که محصول خود را به هر فردی که بخواهند بفروشند اما زمانی که واسطه‌ها با تداخلاتی که انجام می‌دهند اقدام به کاهش قیمت می‌کنند فضا و قیمت به ضرر کشاورز و تولیدکننده می‌شود و خرید محصول با قیمت بالا از سوی سازمان تعاون روستایی موجب افزایش قیمت خرید در بازار هم می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی ایران گفت: تحمل این همه فشار و سختی در حالی صورت میگیرد که اگر امروز زعفران در بازار فروخته شود به راحتی میتوان باقی مطالبات زعفرانکاران را پرداخت کرد اما این امر به قیمت زعفران امسال لطمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

پارسال ۹ هزار و ۵۰۲ کشاورز در استان خراسان رضوی بیش از ۶۸ تن و ۸۲۵ کیلوگرم زعفران تولیدی خود را در قالب طرح خرید حمایتی زعفران به سازمان تعاون روستایی این استان تحویل دادند.

کار خرید حمایتی زعفران از کشاورزان خراسان رضوی با برپایی ۱۸ مرکز خرید در ۱۷ شهرستان این استان انجام شد و محصول زعفران‌کاران خراسان رضوی در قالب “طرح خرید حمایتی زعفران” در چهار نوع شامل “زعفران نگین، محصول شبه‌نگین، زعفران پوشال درجه یک و محصول پوشال معمولی” سطح‌بندی شده بود. 

بر اساس این سطح‌بندی، هر کیلوگرم محصول “زعفران نگین” به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، “شبه‌نگین” ۹۵ میلیون ریال، “پوشال درجه یک” ۹۰ میلیون ریال و زعفران “پوشال معمولی” ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری شده است.

پارسال ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافته بود که حجم محصول برداشت شده از این سطح معادل ۳۲۰ تن اعلام شده است.

ظرف سالهای اخیر به طور متوسط سالانه پنج هزار هکتار به سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی افزوده شده است.

سالانه ۲۰۰ تن محصول از ۸۴ هزار هکتار مزارع زعفران ایران برداشت می‌شود که ۷۸ درصد از این میزان، تولید زعفران محصول مزارع خراسان رضوی است. بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستانهای تربت‌حیدریه، گناباد، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی تولید می‌شود. 

بازده تولید در واحد هکتار در مزارع زعفران خراسان رضوی به طور متوسط چهار تا پنج کیلوگرم است و  تقریبا همه شهرستانهای خراسان رضوی بین ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار هکتار مزرعه زیرکشت زعفران دارند.

۱۳۸ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی این استان در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند. همچنین ۸۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی به طور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.

تنها منبع تامین معیشت بیش از نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی کشاورزی است. ۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فعالیت می‌کنند.