گردشگری و توریسم

رعایت پروتکل‌های بهداشتی سپری ایمن برابر کرونا

اما کارشناسان بهداشتی بر این باور و تاکید هستند که در این جنگ نابرابر از آن جهت که هنوز تاکتیک ها و رفتار این ویروس برای دانشمندان و عالمان دنیای پزشکی ناشناخته و پیچیده است، رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سپری ایمن برابر این ویروس جان طلب است.

کووید ۱۹ ویروسی است که جان بزرگ و کوچک ، ضعیف و غنی برایش فرقی ندارد و تنها یک هدف دارد آن هم ستاندن جان عزیران هر کدام از ما در هر نقطه از این کره زمین است.

کودک ۱۱ ماهه تا پیرمرد ۱۰۰ ساله همه هدف این ویروس نا شناخته قرار دارند و در استان هرمزگان هر روز بیشتر از روز قبل شاهد مرگ شماری از مردم به دلیل ابتلا به این ویروس هستیم.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا تاریخ ششم تیرماه ۱۳۹۹ ، ۲۳۴ نفر به صورت قطعی بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و ۲۴ نفر نیز با وضعیت وخیم در بیمارستان های این استان بستری و تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.

افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در هرمزگان نشان می‌دهد که این بیماری با شدت بالا در سطح جامعه وجود دارد و با سرعت در حال انتقال است.

کرونا را شکست می دهیم

همه ما بارها و بارها در خصوص ناشناخته بودن ویروس کرونا و خطرناک بودن آن شنیده ایم ، اما گویی برخی ها اعتقاد چندانی به این موضوع ندارند که بدون سلاح و با آغوشی باز به پیشواز کرونا می روند و گویی می خواهند با دستان و صورتی خالی از ماسک و دستکش با این ویروسی ناپیدا در چشم دست و پنجه نرم کنند ؛ زورآزمایی که چندان امیدی به موفقیت در آن نیست.

موید این مطلب این موضوع است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۹۵ درصد مردم در رعایت پروتکل بهداشتی و ۹۰ درصد هم در قرنطینه خانگی مشارکت داشتند، اما پس از گذشت چند وقتی، گویی همگی کرونا را فراموش کرده و نسبت به رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی کم توجه شدند که متاسفانه تبعات این بی توجهی دامن همه ما را گرفته و شرایط دشوار و بحرانی را در هرمزگان به ارمغان آورده است.

اما واقعیت این است که می توان کرونا را با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شکست داد و جان بسیاری از مردم و عزیزانمان را از ابتلای به آن حفظ کرد.

کاش برخی ها به این باور و اعتقاد برسند که زدن ماسک ، ضدعفونی کردن دست، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از خروج غیرضروری از منزل سخت تر از مرگ خود و دیگران نیست که آنچنان در برابرش مقاومت می کنند.

پرواز صعودی کرونا در آسمان هرمزگان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: شرایط استان از نظر ابتلا به کرونا بحرانی بوده و هم اکنون در نقطه اوج آن قرار داریم.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: تعداد بیماران مثبت کرونا در هرمزگان رو به افزایش است و اکنون ۲۴ نفر در بخش (آی.سی.یو) بستری هستند و متأسفانه در وضعیت مناسب جسمانی قرار ندارند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه آمار را کتمان نمی‌کنم و نکرده‌ام، افزود: دو گروه بیمار وجود دارد؛ گروهی که علامت ندارد و در حال فعالیت هستند و گروهی دیگر علامت‌دارند که از زمان شروع علامت تا دو هفته باید قرنطینه و در تماس با دیگران نباشند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای بررسی آماری میزان مبتلایان از ابتدای مردادماه یک تا دو هزار نفر به‌صورت تصادفی تحت آزمایش نمونه گیری سرلوژی قرار خواهند گرفت، که در این آزمایش سطح سرمی آنتی بادی های خون آنها بررسی خواهد شد.

با کمبود نیروی متخصص در برخی مناطق مواجه هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر با توجه به شدت گرفتن شمار بیماران کرونا و ابتلای حدود ۲۵۰ نفر از کادر درمان و فعالان عرصه بهداشت و درمان استان به این ویروس، با کمبود نیروی متخصص در برخی مناطق مواجه هستیم.

فرشیدی بیان داشت: برای رفع مشکل به دنبال جذب نیروی متخصص به ویژه متخصص ریه، عفونی و داخلی هستیم و تقاضای آن را داده ایم.

وی ادامه داد: از کادر درمانی و دانش‌آموخته‌های هرمزگان و سایر استان‌ها نیز بنا به درخواست آنان جهت خدمت در استان استفاده خواهیم کرد و اعلام آمادگی کرده ایم قرارداد ۸۹ روزه در ایام بیماری کووید هم با آنان ببندیم و نسبت به پرداخت حقوق و مزایای آنان متعهد هستیم.

وی با بیان اینکه برای شهرستان بشاگرد آمبولانس ویژه برای مناطق سخت گذر منطقه در نظر گرفته‌ایم، عنوان کرد: در خصوص نحوه انتقال مصدومان از شهرستان بشاگرد به مراکز درمانی تخصصی استان مقرر شد با همکاری وزارت بهداشت ۳ دستگاه آمبولانس پیشرفته به این شهرستان اختصاص یابد.

هرمزگان قرنطینه نمی شود

یکی از مواردی که این روزها بسیار در فضای مجازی هرمزگان مطرح و از سوی برخی از گروه ها و مردم درخواست می شود، بحث قرنطینه مجدد این استان است.

حتی گفته می شود که حدود ۳۰۰ نفر از پزشکان متخصص هرمزگان نامه ای خطاب به مسوولان عالی رتبه این استان نوشته و وضعیت این استان را نه تنها قرمز که سیاه دانسته اند و خواستار اعمال قرنطینه مجدد برای این استان شده اند.

اما خوب گویی چندان سیاهی این وضعیت به چشم برخی از مسوولان نمی آید که قرنطینه مجدد تا به این لحظه اعمال نشده و همچنان سلامت مردم در خطر و جنگ با کرونا در جبهه ای نابرابر ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص قرنطینه هرمزگان گفت: بحث دو هفته قرنطینه‌ای هرمزگان مطرح نیست بلکه محدودیت‌های دیگر از سوی استاندار به‌صورت پیشنهاد به ستاد ملی کرونا ارائه‌شده است.

فرشیدی تاکید کرد: تا زمانی که ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری نکند، نمی‌توانیم در این خصوص اظهارنظری داشته باشیم.

تصور غلط همه باید به کرونا مبتلا شوند را از ذهن دور کنید

متاسفانه این روزها برخی ها از روی ناآگاهی و شاید هم به تصور عادی شدن شرایط که چندان هم پربیراه نیست ؛ زمانی که نمایشگاه برگزار می شود و مراسم تجلیل گرفته می شود و بسیاری موارد دیگر آن هم از سوی دستگاه های دولتی که خود باید به وظیفه اجتماعیشان عمل کرده و مروج سلامت باشند، گفته می شود که همه باید بالاخره به کرونا مبتلا شوند پس چه بهتر که الان بگیرند، تا جامعه یک ایمنی برابر این ویروس کسب کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن انتقاد از این افراد، گفت: این تفکر و تصور یک تفکر غیرعلمی و اشتباه است که می تواند جان بسیاری را به خطر اندازد.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: ابتلای بیشتر و همزمان مردم به کرونا نتیجه ای به جز کمبود تخت بیمارستانی، خدمات رسانی کمتر، نیروی بهداشتی و درمانی کمتر و مرگ و میر بیشتر به دنبال ندارد پس از همین رو باید با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان از انتقال و شیوع بیشتر این بیماری پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: ایمنی همه افراد در برابر بیماری ها یکسان نیست و برخی بسیار آسیب پذیر می باشند و با مدیریت خوب بیماری و اپیدمی می توان زمان ابتلای بسیاری از افراد به کرونا را به زمانی موکول کرد که یا داروی موثر و اختصاصی این ویروس کشف شده و یا واکسن ضد ویروس تولید و توزیع شده باشد.

روزانه ۲۰ تخت به شمار تخت‌های کرونا در هرمزگان اضافه می‌شود

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با وجود روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان ، تخت بستری و دارو به اندازه کافی موجود است و روزانه ۲۰ تخت به مجموع تخت های بستری بیماران کرونا در استان اضافه می شود.

دکتر عبدالله غریب پور تصریح کرد: در حال حاضر هرمزگان در اوج شیوع کرونا قرار دارد و شهرستان بندرعباس از نظر شمار مبتلایان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و شمار تخت های بستری ویژه بیماران کووید ۱۹ در هرمزگان بیش از ۷۰۰ تخت می باشد.

وی افزود: متاسفانه روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان به دلیل بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ایجاد شده و ما از مردم خواستاریم تا به منظور حفظ جان خود و عزیزانشان حساسیت بیشتری نسبت به این مساله داشته باشند.

به زندگی با کرونا عادت کنیم

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص بیماری های عفونی به خبرنگار ایرنا گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، شستشوی مکرر دستها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

دکتر مهدی حسنی آزاد ضمن انتقاد از کسانی که با وجود شرایط بحرانی هرمزگان همچنان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی توجه هستند، افزود: این افراد با این بی توجهی نه تنها جان خودشان بلکه جان بسیاری دیگر از مردم را نیز به خطر می اندازند، زیرا ممکن است به ویروس مبتلا شده اما علامتی نداشته باشند و ناقل آن باشند.

وی بیان داشت: ویروس کرونا یک ویروس ناشناخته با رفتارهای غیرقابل پیش بینی است و برخلاف تصور مردم این ویروس ضعیف نشده و هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان آن کشف نشده است.

دکتر آزاد تصریح کرد: بیشتر مبتلایان به کرونا بدون علامت هستند و تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به این ویروس آلوده شده ولی علائم در آنها ظاهر نشده احتمال اینکه بیماری را به دیگران منتقل کنند، وجود دارد و به همین دلیل مردم باید از حضور در مراکز شلوغ و پرازدحام به شدت پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اینکه به زندگی با کرونا باید عادت کنیم، ادامه داد: براساس تحقیقات صورت گرفته و بررسی روند آماری ابتلا به کرونا،  ۹۹ درصد جوان‌های مبتلا به کرونا بدون علامت هستند و این درصد در سنین بالاتر حدود ۸۰ درصد است که یک زنگ خطر جدی برای سلامت جامعه بوده و از همین رو باید رعایت نکات بهداشتی با جدیت هر چه تمام مد نظر قرار گیرد.

آزاد اظهار داشت: بارها و بارها از سوی مسوولان در رده های مختلف نسبت به تبعات بی توجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی هشدار داده شده بود که متاسفانه برخی ها توجهی به آن نداشته و به عادی سازی زندگی خود همچون دوران پیش از گذشته ادامه دادند که در نتیجه این رفتارها ، امروز شاهد افزایش شمار بسیار مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن در هرمزگان هستیم .

این متخصص بیماری های عفونی گفت:  افرادی که دارای بیماری های زمینه‌ای مانند ریوی، قلبی عروقی، تنگی نفس ، فشارخون بالا هستند و کودکان، زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و از شهروندان خواستاریم بیشتر مواظب سلامتی خود، خانواده و دیگر افراد جامعه باشند.

ایمنی مبتلایان به کرونا پس از گذران دوران نقاهت چگونه است

دکتر آزاد در خصوص وضعیت ایمنی بیمارانی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند، گفت: هنوز تحقیقات کافی در این خصوص صورت نگرفته که بتوان یک پاسخ قطعی به آن داد.

وی ادامه داد: اما برخی از تحقیقات انجام شده نشان از آن دارد افرادی که دوره بیماری را گذرانده اند و دیگر هیچ گونه علائمی ندارند، معمولا بعد از دو هفته تا یک ماه، در بدن شان آنتی بادی تشکیل می شود.

این متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: این افراد می توانند آزمایش خون تحت عنوان “سرولوژی کووید-۱۹” که در اکثر آزمایشگاههای بخش خصوصی و دولتی وجود دارد را انجام دهند که با نتیجه این آزمایش می توان گفت فرد چه میزان در برابر بیماری ایمن است و بعد از گذراندن دوره بیماری، باز هم امکان ابتلا دارد یا خیر .

همه در برابر سلامت جامعه مسوول هستند

آمارهای افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان و دیگر نقاط حکایت از آن دارد که در برابر برخی ها که شرایط را درک کرده و با حساسیت هر چه تمام تر پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کنند، عده ای دیگر کاملا به این توصیه ها و تاکیدهای بهداشتی بی توجه بوده و با این بی توجهی کمک حال کرونا در جهت گسترش شیوع آن هستند.

در این شرایط که سلامت همه افراد جامعه به هم متصل و مربوط است هر یک از ما باید خود را در برابر سلامتی دیگران مسوولان بدانیم و نباید به آسانی از برابر کسانی که با بی توجهی هایشان موجب انتشار بیشتر ویروس کرونا در جامعه می شوند، گذر کنیم و از سوی دیگر دستگاه های مسوول نیز باید با این افراد محکمتر و قاطع تر از قبل برخورد کنند تا همه بدانند که زندگی اجتماعی قوانین خاص خودش را دارد و اینگونه نیست که هرکس با ساز خودش برقصد.

آخرین آمار کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۸۰ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۹۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۴۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کووید ۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری گفت: به مردم توصیه می‌کنیم که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. سالمندان، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و خانم‌های باردار تا حد امکان از منازل خارج نشوند. پویش مردمی استفاده از ماسک نیز با هشتگ #من_ماسک_می‌زنم از امروز آغاز شده است.