گردشگری و توریسم

حسینی: پوشش آموزش استثنایی کشور ۱۷.۵ برابر شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش قم، سید جواد حسینی عصر پنجشنبه در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش قم، افزود: استاندارد فضای آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ۲۷‌.۵ مترمربع است که این رقم در حال‌حاضر  ۱۰ متر مربع است و استان قم با ۲۸.۵ مترمربع از استاندارد بالاتر قرار دارد.

وی گفت: آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶۰۰‌ مدرسه اختصاصی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا ۱۵۲ هزار دانش آموز را زیر پوشش خود قرار داده است.

حسینی همچنین، به بیان اشتراکات آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی پرداخت و افزود: در طرح تلفیقی فراگیر دانش آموزان استثنایی در ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند و مدارس تلفیقی فراگیر گامی ‌در جهت حرکت به سمت مدارس ترکیبی است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: در سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان به پوشش ۹۷.۶ درصدی رسیده ایم  و در سال جاری پوشش  ۹۹ درصدی طرح هدف‌گذاری شده است.

حسینی با بیان این‌که ۷۴۱ مرکز  مشکلات ویژه یادگیری در کشور داریم، گفت: ۹ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان قم واقع شده است و بر اساس آمایش سرزمینی، این استان به ۱۹ مرکز جدید دیگر نیاز دارد که در صورت اختصاص فضای مناسب ، این مراکز از سوی آموزش و پرورش استثنایی تجهیز خواهند شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود؛ با بیان این‌که وجود مبنای نظری در حوزه آموزش و پرورش موجب تقویت فعالیت ها می شود، ادامه داد: فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش‌ اصولی است که محور تمام تصمیم گیری هاست.

وی نخستین اصل را «اصل توسعه انسان مبنا» دانست و گفت: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از توسعه دوره های فناوری محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می شود.

حسینی با تاکید بر این‌که امروزه توسعه انسان محور است و در این توسعه انسان ها نقش اصلی را ایفا می نمایند، اظهار داشت: انسان ها به عنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی می توانند در توسعه نقش موثری ایفا نمایند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل نماید و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد گوناگون خواهیم بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امروزه در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۰ درصد توسعه مبتنی بر منابع و سرمایه های انسانی است و این وضعیت در کشورهای در حال توسعه و ایران کمتر از ۳۲ درصد می باشد.

وی با بیان این‌که نظریه توسعه انسان مبنا از ۲ جهت برای ما اهمیت دارد، افزود: اولین جهت این است که همه انسان ها باید در توسعه نقش آفرینی کنند و از منبع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی شوند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: وقتی از همه انسان ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوییم؛ دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا  می نمایند.

‏وی تصریح کرد: دومین جهت این است که همه انسان ها به‌ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه باید از مواهب توسعه بهره مند شوند و در چنین وضعیتی است که جامعه دوستدار انسان شکل خواهد گرفت و این رسالت بزرگی است که بر دوش آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی با بیان این‌که جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است؛ افزود: جامعه دوستدار انسان با ارتقای کیفیت و عدالت آمیخته است و رسیدن به جامعه دوستدار انسان از طریق آموزش و پرورش دوستدار انسان امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) خدمت به خانواده شهدا را به مثابه خدمت به پیامبر اعظم(ص) و خدمت به معلولان را به مثابه خدمت به شهدا می دانند و در واقع خدمت به معلولان و دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمت به پیامبر اعظم(ص) است‌.

معاون وزیر آموزش و پرورش دومین اصل را «اصل تفاوت های فردی» برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان ها با یکدیگر متفاوتند و تفاوت انسان ها را  باید دارایی آنها در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: اگر با نگاه دارایی محور به دانش آموزان با نیازهای ویژه نگاه کنیم، ارزش های واقعی این دانش آموزان روشن خواهد شد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: ما باید خویش را با انسانیت و فضایل دست نخورده دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی کنیم.

وی اصل بعدی را «اصل تطابق و مناسب سازی» دانست و افزود:  نظام تعلیم و تربیت جامعه باید برای رشد و توسعه انسان ها همه ظرفیت و امکانات را فراهم نماید و یکی از الزامات نظام آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز ویژه تطابق سازی و مناسب سازی فضا و تجهیزات، محتوا و منابع، معلمان، دانش آموزان عادی، اولیا و مربیان است.

حسینی اظهار داشت: بر اساس این اصل که همراستا با نظریه امتداد می باشد انسان ها  ظرفیت ها و حواسی دارند که «توسعه» امتداد این حواس است.

وی افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه دارای نقایصی هستند که باید آموزش و پرورش با فناوری  نقایص آنان را جبران کند و بر همین اساس نهضت توان افزایی برای تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی این دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان این‌که بر اساس این اصول بسته تحولی مدرسه انطباقی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، افزود: معلمان، فضای مدرسه، کتاب‌های درسی، والدین، دانش آموزان عادی و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شود و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده، برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی را فراهم سازند.

حسینی رسیدن به عدالت آموزشی را از اصول دیگر حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: شناسایی به موقع دانش آموزان استثنایی، زیر پوشش قرار دادن بهنگام و استاندارد همه آنها راه رسیدن به عدالت آموزشی است و در همین راستا بسته مداخلات طلایی و بهنگام در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.

وی افزود: یکی از اصول دیگر حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی استفاده از مدیریت مشارکتی است که در همین راستا بسته تحولی مشارکت ها تدوین شده است.

حسینی با بیان این‌که نظریه علم بنیاد و پذیرش  اصل تصمیم بدون تحقیق هرگز از دیگر اصول حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی است، افزود: بر همین اساس در آموزش و پرورش استثنایی کارگروه رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی با حضور صاحبنظران  تشکیل شده است.

وی گفت: دانش آموزان دیرآموز مظلوم ترین قشر آموزش و پرورش هستند که در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت آموزش ابتدایی امور آموزشی این دانش آموزان با جدیت پیگیری خواهد شد.

بازدید از چند طرح در حال احداث آموزش و پرورش استثنایی قم و بازدید از حوزه امتحان نهایی دبیرستان ماندگار امام صادق(ع) و افتتاح آزمایشگاه این دبیرستان از برنامه های سفر یک روزه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان قم بود./