گردشگری و توریسم

اقدام کوزوو علیه حزب الله لبنان همزمان با متهم شدن رئیس جمهوری این کشور به جنایات جنگی

عبدالله هوتی در توییتی مدعی شده که دولت این کشور از همه تدابیر در راستای برقراری صلح و امنیت جهانی حمایت می‌کند.

وزیر خارجه کوزوو که پیشنهاد تروریستی اعلام کردن هر دو شاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله را به دولت داده بود نیز در این رابطه گفته که این تصمیم ضمن حفاظت از منافع ملی کشورش، به سود «امنیت منطقه و جهان» است.

کوزوو با این اقدام به اتحادیه عرب، آمریکا، انگلیس، آلمان، کانادا و شورای همکاری خلیج فارس پیوست که پیش از این، حزب‌الله لبنان را «سازمان تروریستی» اعلام کرده‌اند. 

کشورهای عرب منطقه در حالی برای قرار دادن حزب الله لبنان در فهرست گروه های تروریستی به آمریکایی ها و صهیونیست ها کمک کرده اند که نیروهای حزب الله در جریان تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان تنها نیروی حاضر در این کشور برای مبارزه با صهیونیست‌ها بوده‌اند.

دولت کوزوو سال گذشته، شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست سازمان‌های «تروریستی» قرار داده بود.

این اقدام درحالی صورت می گیرد که هاشم تاچی رئیس جمهوری کوزوو روز چهارشنبه  هفته جاری از سوی دیوان بین ‌المللی  کیفری متهم به جنایات جنگی شد.

رییس جمهوری کوزوو پس از متهم شدن به جنایات جنگی از سوی دادگاه لاهه، سفرش را به واشنگتن برای مذاکره با صربستان لغو کرد.

دادگاه لاهه، تاچی را به دلیل نقش او در مناقشات مربوط به دهه ۱۹۹۰ میلادی و دخالت در کشتار نزدیک به ۱۰۰ نفر به  ۱۰ فقره جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کرده است.

علاوه براین حزب الله طی یک دهه گذشته بیشترین سهم را در جنگ علیه تروریسم بین المللی بویژه گروه های تکفیری مانند داعش داشته است، همان گروه هایی که با حمایت های مالی و تسلیحاتی آمریکایی ها و برخی دولت های منطقه سبب کشتارهای بزرگ در عراق و سوریه شده اند.

کوزوو در شبه‌جزیره بالکان در جنوب خاوری اروپا ، در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد و با اینکه کشورهای اروپایی و آمریکا استقلال آن را به عنوان یک کشور به رسمیت شناختند ، اما تاکنون به دلیل مخالفت روسیه، چین و صربستان و نیز سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین سازمان همکاری شانگهای برسمیت شناخته نشده است.

از جمله موارد جالب اینکه کوزوو نیز مانند کشور کوچک بالکان یعنی آلبانی، یکی از عمده نقاط جهان است که مامن گروه های تروریستی مانند منافقین است.سال گذشته، سازمان راهبردی کالچر آمریکا در گزارشی از متحد شدن گروهک تروریستی منافقین با گروه تروریستی تکفیری داعش برای انجام عملیات خرابکارانه در عراق و سوریه با حمایت آمریکا پرده برداشته و فاش ساخته بود آمریکا به آلبانی فشار آورده است که اجازه دهد عناصر این دو گروه تروریستی به هم ملحق شوند و گزارش ها نشان می دهد که تروریست های داعش و خانواده هایشان به ساختمان هایی در منطقه تیرانا که گروهک تروریستی منافقین در آن سکونت دارند، انتقال داده شده اند تا پس از آن به پایگاه مانز منتقل شوند. در ادامه ، عناصر گروهک منافقین نیز آزادانه وارد کوزوو می شوند و حتی پایگاه دیگری در اردوگاه بوندستیل دارند که در اصل متعلق به ناتو است.