گردشگری و توریسم

کاخ سفید کتاب بولتون را تهدید امنیت ملی آمریکا دانست

کایلی مک‌انانی روز دوشنبه در نشست خبری خود خواستار پیگیری قضایی جان بولتون مشاور اخراجی امنیت ملی به دلیل انتشار کتاب “اتاق اتفاق” شد.

وی درباره کتاب بولتون بر این موضوع تاکید کرد که اگر بولتون تحت تعقیب قرار نگیرد، سابقه‌ای شکل می‌گیرد و دیگران نیز در آینده جسارت می‌کنند و به نقض سوگند حفظ اسرار  در راستای اهداف سیاسی خود دست می‌زنند.

سخنگوی کاخ‌سفید مدعی شد: اطلاعات موجود در کتاب جان بولتون، اطلاعات طبقه‌بندی شده است و این موضوع توسط بالاترین مقامات امنیت و اطلاعات ملی تایید شده است.

مک‌انانی گفت: کتاب بولتون می‌تواند باعث سوختن منابع با ارزش اطلاعاتی  و آسیب به سیستم اطلاعاتی ایالات متحده شود. به گفته مقام‌های امنیتی، افشای غیر مجاز این اطلاعات می‌تواند زمینه فعال شدن تهدید خارجی شود.

وی هشدار داد: خطر یک تهدید و آسیب واقعی به دلیل انتشار این کتاب وجود دارد و آن هم صرفا برای این است که مدیر ورشکسته سابق امنیت ملی، خود را مطرح کرده باشد.

بولتون شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ای بی سی نیوز، مدعی شد که هیچ یک از مطالب کتابش حاوی اطلاعات محرمانه و اسناد طبقه‌بندی شده نیست و حتی درباره شهادت سردار سلیمانی هم اظهار نظر نکرد چرا که مدعی شد جزو اسناد طبقه‌بندی است.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره مطالب مطرح شده در کتاب بولتون گفت: جان بولتون کاملا خودش را بی‌اعتبار کرده است. چندین مقام بلندپایه دولت،  دروغ‌های وی را افشار کرده‌اند و حتی  رسانه‌ها، حرف‌های بولتون را  به سخره گرفته‌اند.

جان بولتون در کتابش به نام «اتاق اتفاق» به نکاتی درباره نقطه ضعف‌های ترامپ در سیاست خارجی اشاره کرده است. 

از جمله وی ادعا کرده است که دونالد ترامپ از «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین خواسته بود با خرید محصولات کشاورزی از آمریکا به وی کمک کند تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شود.
ترامپ از دادستان کل آمریکا خواسته بود تا مانع انتشار این کتاب شود. 
 بولتون آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ۹۷) به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر (شهریور) سال بعد، دولت ترامپ را ترک کرد و گفت خودش این را خواسته است اما ترامپ گفت به دلیل اختلاف با بولتون او را اخراج کرده است.