گردشگری و توریسم

نشست مجازی چین و اتحادیه اروپا؛ از تقابل تا تعامل

به گزارش تارنمای اتحادیه اروپا، این بیست و دومین نشست میان اتحادیه اروپا و چین است که با توجه به بحران کرونا به صورت کنفرانس ویدیویی برگزار می‌شود.

«اورسولا فون درلاین» رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و «شارل میشل» رئیس شورای اروپا با «لی که چیانگ»، نخست‌وزیر و «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین در این نشست با هدف کاهش تنش‌ها به گفت وگو خواهند پرداخت.

چین و اتحادیه اروپا خواهان تقویت مناسبات دوجانبه هستند اما اختلاف نظرها در خصوص طیف مختلفی از مسائل به‌ویژه اتهام اتحادیه اروپا به پکن درباره آنچه ارائه اطلاعات غلط درباره شیوع ویروس کرونا خوانده می‌شود باعث تیرگی روابط دو طرف شده است.

مقامات اتحادیه اروپا که از شیوه برخورد پکن با ویروس کرونا انتقاد می‌کنند، معتقدند که این کشور از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار گزارش‌های دروغ درباره کوتاهی اتحادیه اروپا در قبال کووید-۱۹ سوءاستفاده کرده است. چین اما این اتهامات را رد کرده است.

سفیر چین در اتحادیه اروپا هفته پیش در اظهار نظری، مذاکرات امروز را شانسی برای تقویت روابط دوجانبه توصیف کرد، به این شرط که دو طرف از فرصت‌ به وجود آمده برای بر طرف کردن چالش ها و اختلاف نظرها استفاده کنند.

او با این حال افزایش تعرفه‌های تجاری علیه شرکت های خارجی را به باد انتقاد گرفت و افزود که این مساله با ادعاهای مطرح شده برای توسعه همکاری‌های اقتصادی چندان نسبتی ندارد.

چندی پیش کمیسیون اروپا طرحی را به اجرا گذاشت که براساس آن شرکت های خارجی با حمایت دولت‌های غیراروپایی نتوانند از وضعیت شکننده شرکت‌های اروپایی به دلیل بحران کرونا سوء استفاده کرده و تعادل بازار را برهم بزنند.

اتحادیه اروپا همچنین مخالف تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ در کنگره ملی خلق چین و خواستار تجدیدنظر پکن در این زمینه است.

کنگره ملی خلق چین بتازگی لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف مقابله با استقلال، براندازی، تروریسم و ‌دخالت های خارجی در این منطقه تصویب کرد.

مقامات چین معتقدند این قانون به منظور جلوگیری، متوقف کردن و مجازات فعالیت هایی که به طور جدی امنیت ملی را به خطر می اندازد از قبیل اقدام برای تجزیه کشور و یا تلاش برای براندازی قدرت حاکم و همچنین فعالیت های نیروهای خارجی که در امور هنگ کنگ دخالت می کنند، لازم است.

با این حال «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تصریح کرد که تداوم ثبات و موفقیت هنگ‌کنگ تحت اصل «یک کشور دو سیستم» در راستای منافع این اتحادیه است و این اتحادیه اهمیت بسیاری برای حفظ خودمختاری عالی این منطقه قایل است.

بورل خواستار مشورت با همه طرف‌های منتفع از این مساله و احترام به حقوق و آزادی‌های مردم هنگ‌کنگ در فرایند تصمیم‌گیری پیرامون لایحه مذکور در کنگره ملی خلق چین و همچنین حفظ خودمختاری این منطقه و اصل «یک کشور دو سیستم» شد.

براساس برنامه اعلام شده قرار است رئیس شورا و کمیسیون اروپا عصر امروز در کنفرانس خبری مجازی شرکت و درباره دستاوردهای نشست با مقام‌های چینی سخنرانی کنند.