اخبار گردشگری

معرفی تنگ براق

تنگ براق یکی از شگفتی ها و زیبایی های طبیعت و از بهترین مکان های دیدنی استان فارس است که آن را در شهرستان اقلید و در روستایی به همین نام می توانید ببینید.

تنگ براق یکی از دیدنی های شهر اقلید استان فارس است و در ۱۹۰ کیلومتری شیراز، ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰ کیلومتری شهر سده واقع شده است. اقلید از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان های مرودشت و سپیدان، از شرق به خرم بید و از غرب به اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می شود.

روستای براق در منطقه ای کوهستانی و در شیب ملایم دامنه کوه جای گرفته و در سال ۱۲۴۰ شمسی توسط فردی به نام عسگرخان به محل اسکان دائمی تبدیل شد. اهالی روستا نیز به زبان ترکی و لری صحبت می کنند.

تنگ براق اقلید همانند بهشتی می ماند که مظهری زمینی پیدا کرده باشد. این دره یکی از دیدنی های روستای تنگ براق است که رود کر که سرچشمه ی آن رودخانه ی پالنگان است، با عبور از میان آن صخره ها را شکافته است و شکاف هایی با دیواره هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه به وجود آورده است. علاوه بر این عبور این رود خروشان چهره های زیبایی چون آبشاهای، غار، هیولای فیل مانند و حوضچه های طبیعی را نیز به این محل هدیه داده است.

ارتفاع این دره از سطح دریا ۱۹۴۰ متر است و ارتفاع دیواره های آن در برخی نقاط به ۳۰۰ متر می رسد. در دیواره سمت چپ دره یک غار زیبای آهکی وجود دارد که آب به صورت قطره قطره از سقف آن به پایین می چکد. فضای مرطوب این غار و تنگه موجب رویش خزه ها روی صخره ها شده است که در کنار پوشش گیاهی و درختی این ناحیه محیطی بسیار زیبا و فرح بخش را پدید آورده اند.

یکی دیگر از جلوه های زیبای دیگر تنگ براق فارس، آبشار آن است که حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد و به حوضچه های پر آبی سرازیر می شود. آب سد درودزن از تنگ براق عبور می کند و انتهای آن با دیواره های صخره ای به بن بست می رسد. آب های بالادست نیز با عبور از یک دشت، از شکافی عمیق سرازیر می شود و این آبشار زیبای را پدید می آورد.

نکته ای در بازدید از تنگ براق لازم است بدانید این است که با اینکه عمق حوضچه ی تنگ براق در برخی نقاط به ۱۰ متر هم می رسد اما صخره های بزرگی در زیر آب وجود دارد که پریدن از ارتفاعات بالای آن به درون این حوضچه را به امری بسیار خطرناک تبدیل می کند. این مورد تاکنون باعث مرگ چندین نفر شده است.

دریاچه ملاصدرا نیز در نزدیکی تنگ براق قرار دارد و ۱۱ هزار هكتار كشت بادام در اراضی شيبدار آن فضایی بسيار جذاب و ديدنی در منطقه ايجاد كرده است. آبشار تماشایی و خروشان مارگون که یکی از حیرت انگیزترین آبشارهای ایران است هم در نزدیکی این محل قرار دارد.

یکی از دیدنی های دیگر روستای تنگ براق سنگ نبشته ی تاریخی آن است که قدمت این محل را نیز نشان می دهد و از آثار ملی کشور نیز محسوب می شود. این کتیبه روی سنگی بزرگ و ایستاده به قطر دو متر نوشته شده است و نشان می دهد شاپور؛ پادشاه ساسانی تنگ براق را مکانی برای استراحت انتخاب کرده بود. روی این سنگ، دو نبشته به زبان پهلوی پهلوی ساسانی و اشكانی در مورد مهارت تیراندازی شاپور شاه دیده می شود.