گردشگری و توریسم

شورای انتقالی جنوب یمن جزیره سقطری را تصرف کرد

به گزارش پایگاه خبری فرانس ۲۴، این جزیره که از سوی سازمان ملل به عنوان میراث فرهنگی اعلام شده، از روز جمعه صحنه درگیری شدید میان نیروهای شورای انتقالی جنوب و نیروهای وابسته به منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن است.

شورای انتقالی جنوب یمن نیروهای دولت مستعفی  را به وابستگی به گروه اخوان المسلمین متهم می کند.

سالم ثابت عضو شورای انتقالی جنوب گفت: ما اردوگاه نیروهای ویژه به عنوان آخرین پایگاه شبه نظامیان اخوان المسلمین در «حدیبو» مرکز این جزیره را تصرف کردیم و تمامی سلاح ها ، خودروها و تجهیزات نظامی وابسته به آنها را به غنیمت گرفتیم.

 دولت مورد حمایت ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان، تصرف این جزیره  راهبردی واقع در خلیج عدن را  یک کوتاه توصیف کرد.

در هفته‌های گذشته مناطق جنوبی یمن از جمله جزیره سقطری بارها صحنه اعتراض به شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات متحده عربی بود.

شورای انتقالی جنوب از اواسط اردیبهشت در استان‌های جنوبی یمن به مرکزیت شهر عدن، دولت خودمختار اعلام کرد که با مخالفت جامعه جهانی روبه رو شد.

در آبان‌ماه ۹۸ با میانجیگری سعودی‌ها، توافقی میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در عربستان امضا شد که به توافق ریاض شهرت یافت.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود.

بر اساس این توافق همچنین مقرر شد که نیمی از کابینه ۲۴ نفری دولت آینده یمن از طرف شورای انتقالی جنوب تعیین شوند.