گردشگری و توریسم

دولت مستعفی یمن: توافق ریاض در حال فروپاشی است

به گزارش الجزیره، «محمد الحضرمی»  روز شنبه افزود: نمی‌توان پذیرفت که توافق ریاض به بهانه‌ای برای تداوم آشوب از سوی شبه‌نظامیان شورای انتقالی تبدیل شود.

وی ادامه داد: شورای انتقالی جنوب نهادها و مؤسسات دولتی در استان سقطری را اشغال کرده و علیه دولت قانونی (دولت مستعفی) دست به کودتا زده است.

از سوی دیگر احمد سعید محروس استاندار «أرخبیل» سقطری الیمنی با انتقاد از ائتلاف سعودی اظهار داشت: ائتلاف سعودی، ما را در مقابل نیروهای شورای انتقالی جنوب تنها گذاشته است.

در همین حال منابع خبری گزارش دادند، نیروهای شورای انتقالی جنوب شهر حدیبو استان سقطری را به کنترل خود در آوردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای وابسته به امارات سرهنگ عبدالرحمن الزافنی فرمانده پایگاه نیروی هوایی سقطری (وابسته به دولت مستعفی یمن) را دستگیر کردند.

روز گذشته (جمعه) نیروهای شورای انتقالی جنوب به شهر «حدیبو» استان سقطری که در کنترل نیروهای عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است حمله کردند.

بر اساس این گزارش نیروهای شورای انتقالی جنوب توانستند ساختمان مدیریت امنیت شهر حدیبو را به کنترل خود درآورند.

در هفته‌های گذشته مناطق جنوبی یمن از جمله جزیره سقطری بارها صحنه اعتراض به شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات متحده عربی بود.

شورای انتقالی جنوب از اواسط اردیبهشت در استان‌های جنوبی یمن به مرکزیت شهر عدن، دولت خودمختار اعلام کرد که با مخالفت جامعه جهانی مواجه شد.

در آبان ماه ۹۸ با میانجیگری سعودی‌ها، توافقی میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در عربستان امضا شد که به توافق ریاض شهرت یافت.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود.

براساس این توافق همچنین مقرر شد که نیمی از کابینه ۲۴ نفری دولت آینده یمن از طرف شورای انتقالی جنوب تعیین شوند.