گردشگری و توریسم

موافقت با پرداخت خسارات سیل به بیش از چهار هزار متقاضی جدید در خوزستان

فاضل عبیات روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تعداد پرونده‌های ارزیابی شده مربوط به سیل سال گذشته ۲۳هزار و ۳۳۷ مورد بود که مبلغ تایید و تخصیص یافته آن سه هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال تعیین شد.

وی با بیان اینکه در ماه گذشته تقاضای حدود پنج هزار پرونده جدید که در انجام برآوردهای قبلی به عنوان جاماندگان از دریافت خسارت محسوب می‌شدند در سامانه سجاد به ثبت رسید، افزود: در نهایت هفته گذشته با پرداخت خسارات به چهارهزار و ۲۶۰ پرونده از متقاضیان جدید موافقت شد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح‌کرد: مبلغ مورد تایید برای پرداخت به خسارات دیدگانی که تقاضای آنها به تازگی ثبت و بعد از پیگیری‌ها تایید شد، بالغ بر ۸۵۴ میلیارد ریال است.

عبیات در خصوص نحوه پرداخت خسارت‌ها به این بخش از متقاضیان خسارت‌های وارده ناشی از سیلاب سال گذشته، بیان داشت: ۵۰ درصد از هزینه تایید شده مانند دیگر پرونده‌های ثبت شده در این هفته به حساب متقاضیان واریز می‌شود.

کشاورزان ۶۵ درصد از خسارت ها را دریافت می‌کنند

وی همچنین با احتساب پرونده‌های جدید تایید شده برای پرداخت خسارت، تعداد متقاضیان آسیب دیده از سیلاب سال گذشته خوزستان را ۲۷ هزار و ۵۹۶ کشاورز عنوان‌کرد و ادامه‌داد: به‌دلیل وجود نقدینگی ۶۵ درصدی میزان خسارات‌های کشاورزی استان، قرار است همه کشاورزان تا اواسط هفته آینده ۱۵ درصد دیگر از خسارت‌های خود را دریافت کنند.

عبیات خاطرنشان‌کرد: بر همین اساس، مبلغ هفت هزار و ۱۰۴ میلیارد ریال میزان خسارت پرداخت شده و یا در حال واریز به حساب کشاورزان خوزستانی آسیب دیده از سیلاب سال گذشته است.

در جریان سیلاب فروردین سال ۹۸ بیش از ۸۰هزار میلیارد ریال به زیرساخت ها و محصولات کشاورزی خوزستان خسارت وارد شد.

دولت مصوب کرد برای هر هکتار گندم آبی در خوزستان که در جریان این سیلاب دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت مبلغ ۶۰میلیون ریال به صورت نقدی پرداخت کند.

در این سیلاب بیش از ۲۰۰هزار هکتار مزارع گندم ، کلزا ، نیشکر و صیفی‌ به زیرآب رفت و بیش از ۵۰۰هزار تن محصول به ویژه گندم و کلزا نابود شد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی ، شیلات ، دام ، طیور ، عسل و فراورده‌های دامی و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول  از حیث میزان تولید و تنوع آن رتبه نخست را در کشور دارد.