گردشگری و توریسم

مرمت خانه سروشیان کرمان آغاز شد

 مجتبی شفیعی روز شنبه  در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه خانه سروشیان کرمان در مالکیت بخش غیر دولتی است، افزود: مرمت این بنای تاریخی با تامین اعتبار ازمحل طرحهای مشارکت در مرمت بخش غیردولتی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این فاز عملیات استحکام بخشی، پی بندی و مرمت اندود داخلی بنا انجام می شود، اظهار داشت: این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: تزیینات عمده این بنای تاریخی آجرکاری و کاشیکاری است و کاشیکاری این بنا تنها در قسمت بالای ستونها دیده می شود که در برخی قسمتها نیز فرسوده شده است.

وی با اشاره به اینکه نمای سایر بخش ها آجرکاری ساده و زیبا است، تصریح کرد: مقرنس کاریهای موجود در راهروهای هشتی شکل، گچبری های طاقچه ها، طاق نماها و سقف راهرو و اتاقها، درب و پنجره های چوبی که رو به حیاط باز می شود و آجرکاری های موجود در نماهای حیاط مرکزی از نمونه تزیینات این خانه تاریخی است.

استان کرمان دارای خانه های تاریخی و ثبت شده در فهرست ملی زیادی است که عملیات مرمت و بازسازی بخشی از این خانه ها برای بازشگت به چرخه گردشگری استان در حال انجام است.