گردشگری و توریسم

واکنش اتاوا به بازداشت دو کانادایی در چین

به گزارش خبرگزاری فرانسه، “جاستین ترودو” خواستار آزادی این دو شهروند کانادایی در چین شد.

وی در کنفرانس خبری گفت: من قطعاً از تصمیمی که چینی‌ها در مورد دو شهروند گرفته‌اند ناامید شده‌ام.

ترودو افزود: مقامات چینی پرونده این دو شهروند را مستقیماً با دادرسی قضایی علیه خانم منگ (مدیر مالی شرکت مخابراتی هوآوی) پیوند داده‌اند.

دادستانی ارشد چین روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، دو کانادایی به نام‌های «مایکل کوریگ» دیپلمات سابق و «مایکل اسپاور» تاجر، به اتهام جاسوسی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

در بیانیه دادستان کل چین آمده است، کوریگ توسط دادستان پکن و اسپاور توسط دادستان شهر داندونگ واقع در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

بر اساس دو اطلاعیه جداگانه دادستان کل چین، کوریگ به «جاسوسی از اسرار دولتی و اطلاعاتی» و اسپاور به «جاسوسی از اسرار دولتی و ارسال غیرقانونی آنها به نیروهای خارجی» متهم هستند.

روابط چین و کانادا از دسامبر سال ۲۰۱۸ که اتاوا «منگ وانجو»  مدیر مالی شرکت مخابراتی هوآوی به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» را بازداشت کرد و در صدد استرداد او به آمریکا است تنش زا شده است.

به دنبال این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد این دو شهروند کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد با این حال چین تاکید کرده است پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد.