گردشگری و توریسم

آتش سوزی تونل های جاده یاسوج- بابامیدان را تهدید می کند

گزارش رانندگان جاده ترانزیتی یاسوج بابامیدان حکایت از آن  دارد که ارتفاعات منطقه “پرزه” در این مسیر و در حوزه استحفاظی کهگیلویه و بویراحمد از ساعتی پیش دچار آتش سوزی شده است.

یکی از طویل ترین تونل های جاده یاسوج-بابامیدان با عنوان تونل پرزه نیز زیر این ارتفاعات قرار گرفته و یکی از مشکلات این تونل ها همواره برخوردار نبودن از تهویه مناسب بوده است.

با توجه به گستردگی مراتع و جنگل های پرتراکم بلوط در این منطقه که تا دهانه تونل ادامه پیدا کرده است اگر آتش به سرعت مهار نشود تردد در این مسیر با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد و آتش در اطراف جاده ویرانی های جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

در سالهای گذشته هجوم کرم ساقه خوار و خشکسالی باعث خشک شدن برخی از بلوط های این منطقه شده است که وجود مراتع بلند با ارتفاع بیش از ۶۰ سانتی متر و همچنین درختان بلوط خشک شده در میان جنگل های این منطقه احتمال افزایش خطر را چندین برابر می کند.

روستای پرزه هم در چند متری دهانه تونل پرزه قرار دارد و با توجه به وجود خانه چوبی خطر اتش سوزی هم‌ خانه های این روستا را تهدید می کند.

تاریکی شب ، صخره ای بوده منطقه و وزش شدید باد کار مهار اتش توسط امدادگران و مردم منطقه را مشکل کرده است و نیاز به اعزام نیروهای کمکی و تجهیزات بیش از پیش احساس می شود.

آتش سوزی درجنگل ها، مناطق حفاظت شده، مراتع و مزارع کهگیلویه و بویراحمد از ۲۰ اردیبهشت ماه گذشته شروع شده است و تاکنون بیش از ۶۰۰ هکتار از مزارع و حدود ۶۰۰ هکتار از مراتع و جنگلهای استان در آتش های عمدی و سهوی سوخته و خاکستر شده است.

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یک میلیون و ۴۰۰هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.۸۰درصد پوشش جنگل های استان از گونه درختی بلوط تشکیل شده است.