گردشگری و توریسم

سرپرست وزارت صمت: صادرات کلید جهش تولید است

حسین مدرسی خیابانی عصر پنجشنبه در جمع تولیدکنندگان و اعضای اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: نخستین اقدام در رشد تولید، تامین مواد اولیه است درغیر این صورت نه تنها جهش بلکه اصل تولید نیز متوقف می‌شود.
وی با بیان اینکه تولید، محوری‌ترین مساله کشور ماست، افزود: باید ساخت داخل را تقویت کنیم و برای نیل به این هدف جلوی واردات بی‌رویه را خواهیم گرفت.
 وی با اشاره به ضرورت استقلال صنعت گفت: استان‌ها باید جهش تولید از طریق تقویت ساخت داخل، افزایش صادرات و عمق داخلی را دنبال کنند
سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: تلاش ما دستیابی به فناوری و دانش روز است و برای نیل به این هدف با سازمان هوافضا و انرژی هسته‌ای و برخی نهادهای دیگر تاکنون جلساتی برگزار شده است تا از هر طریق ممکن اعم از مهندسی معکوس و دیگر روش‌ها، این مساله محقق شود.
مدرسی خیابانی اضافه کرد: شرایط کنونی کشور بسیار سخت است چون علاوه بر شرایط تحریم، مشکلات ناشی از کرونا هم به این مساله اضافه شده است.
وی ادامه داد: کشور در حال حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت است و در چنین شرایطی، ارز ناشی از صادرات برای تامین کالاهای ضروری مردم و مواد اولیه، یک ضرورت محسوب می‌شود.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مشکلات ناشی از کرونا مُختص ایران نیست بلکه اقتصاد بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده و تجارت جهانی بین ۱۳ تا ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است
وی ادامه داد: البته مقایسه نحوه اداره ایران در شرایط کرونایی با بقیه جهان نشان از فرهنگ مردم، مدیریت صحیح و همراهی همه دستگاه‌هاست.
مدرسی خیابانی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواستند ضعف ما را به رُخ دنیا بکشانند در قضیه کرونا به گونه‌ای عمل کردند که ذلت آنها برای همگان مشخص شد.
وی اظهار داشت: نرخ بیکاری در کشورهای حوزه یورو تا ۱۹.۵ درصد افزایش داشته و آمریکا با ۴۰ میلیون بیکار مواجه است.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، َامروز در اصفهان ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح افتتاح و هفت هزار میلیارد ریال طرح  کلنگ زده شد.
سرپرست وزارت صمت افزود: در زمان حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح با ۶۰ درصد پیشرفت و  سه هزار و ۸۰۰ طرح با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت در کشور در حال اجراست.
وی اظهار داشت: در استان پهناور اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی کشور به اندازه نصف کل واحدهای صنعتی این خطه طرح در حال اجرا وجود دارد یعنی از مجموع ۹ هزار ۲۰۰  واحد صنعتی استان چهار و ۶۰۰  طرح صنعتی در حال اجراست که ۶۰۰ طرح پیشرفت ۸۰ درصدی و یک هزار و ۶۰۰ طرح، پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است.
وی ادامه داد: تولید خودرو در سه ماهه اول سال جاری افزایش داشته و در صنایع پتروشیمی بین ۵ تا ۷ درصد رشد داشته‌ایم و این در حالی است که  بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها نیز علیه کشور ما اجرا شده است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نخستین نکته در جهش تولید وجود خودباوری در مدیران است که بپذیرند ما می‌توانیم به خواسته‌های خود دست یابیم.
وی با اشاره به اهمیت معیشت مردم  و مدیریت بازار اظهار داشت: شاخص‌های کلان اقتصادی مثل تورم، ارز و دستمزد افزایش پیدا کرده است لذا اگر افزایش قیمت ناشی از افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی باشد، طبیعی است ولی اگر افزایش قیمت بصورت غیرطبیعی و خارج از شاخص‌های کلان‌های اقتصادی باشد بطور قطع وظیفه برخورد با آن را داریم.
پیش از سخنان حسین مدرسی خیابانی، تعدادی از تولیدکنندگان و اعضای اتاق بازرگانی استان اصفهان به بیان دغدغه‌ها، پیشنهادها و دیدگاه‌های خود در باره رشد فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی پرداختند.