گردشگری و توریسم

عملیات اجرایی ۱۱ طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

خدابخش جنگلی روز پنجشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها به حجم ۲۲ هزار متر مکعب با هدف ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کنترل فرسایش خاک اجرا می شود.

وی عنوان کرد: این طرح ها در مناطق لیشتر گچساران،پشت کوه باشت،دشتروم،سپیدار و زیلایی بویراحمد، کلایه و چنگلوا در شهرستان کهگیلویه با۸۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بیش از ۱۶۰میلیون متر مکعب روان آب در بارندگی سال زراعی از طریق سازه های آبخیزداری استان ذخیره شده است ابراز داشت: اجرای این طرح ها نقش مهمی در مدیریت بهینه مصرف آب دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم عملیات مکانیکی طرح های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و۵۰۰ هزار متر مکعب است.

جنگلی اظهار داشت: حجم عملیات خاکی اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از سه دهه اخیر تاکنون نیز ۳۲۰ هزار متر مکعب برآورد می شود.

وی عنوان کرد: اجرای این سازه های باعث سالیانه حداقل ۱۲۰ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب و کنترل چهار میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان می شود.

جنگلی میزان تقویت سفره های آب زیرزمینی با سازه های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در هر سال را ۴۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

جنگلی ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه ای دارد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

جنگلی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد.

میانگین بلند مدت سالیانه کهگیلویه و بویراحمد ۵۴۲ میلیمتر است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.