گردشگری و توریسم

۲۴ هزار عدد ماسک فیلتردار قاچاق در سروآباد کشف و ضبط شد

روابط عمومی سپاه بیت المقدس استان کردستان در اطلاعیه ای اعلام کرد:‌ نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کردستان با اشراف اطلاعاتی و آگاهی کامل، توانستند ۲۴ هزار عدد ماسک فیلتردار قاچاق فاقد مدارک قانونی را کشف و ضبط کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: عده ای سودجو قصد داشتند این محموله بهداشتی را به خارج از کشور قاچاق کنند که با هوشیاری ماموران سازمان اطلاعات سپاه ناکام ماندند.

عاملان تخریب مراتع در بخش هورامان شناسایی شدند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد نیز از شناسایی ۲ نفر از متخلفان تخریب مراتع در یکی از روستاهای بخش هورامان از توابع این شهرستان خبر داد.

مسلم مرادی با اعلام این خبر اظهار داشت: در پی گزارش همیاران طبیعت و گشت زنی نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی در منطقه تعداد ۲ فقره تصرف اراضی ملی ( مراتع) در یکی از روستاهای بخش هورامان شناسایی شد.

وی افزود: متخلفان اقدام به تخریب اراضی ملی در این منطقه کرده و آن را به زمین های کشاورزی و باغ انگور تبدیل کرده بودند که بعد از مستندسازی و مختصات برداری متخلفان شناسایی و برای بازجویی به اداره منابع طبیعی احضار شدند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: پس از تشکیل پرونده این تخلف و ارجاع آن به مراحع قضایی احکام قطعی از مراجع قضایی مبنی بر رفع تصرف و اعاده به وضع سابق صادر و پس از تفهیم مراتب حکم به متهمین پرونده‌ها، ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی با  قاطعیت حکم را اجرا کرده و این ۲ فقره تصرف به وضع سابق بازگشت.

وی اضافه کرد: سال گذشته نیز ۲۰ فقره پرونده تخریب و تصرف توسط ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی سروآباد در یکی از روستاه‌های خوش آب و هوای بخش اورامان به صورت همزمان تشکیل شد که با پیگیری های واحد حقوقی این اداره در مراجع قضایی، اکنون شاهد صدور احکام شایسته یکی پس از دیگری بر نفع منابع طبیعی و اجرای آنها هستیم.

اثر بخشی اجرای پروژه جنگلکاری
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد در بازدید از روند اولین مرحله آبیاری پروژه توسعه جنگل در حوزه آبخیز آلمانه، میزان اثربخشی پروژه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به افزایش دمای هوا به منظور جلوگیری از وارد شدن تنش به  نهالهای کاشته شده، اولین مرحله آبیاری زودتر از برنامه زمانبندی انجام می شود.

مرادی افزود: ‌سروآباد با ارتفاع هزار و ۲۵۰ متری از سطح دریا به لحاظ دمایی نسبت به شهرستانهای مجاور دارای آب و هوای گرمتری است لذا جهت دستیابی به نتیجه مطلوب در اجرای پروژه های جنگلکاری این شهرستان دوره های آبیاری افزایش می یابد.

از مساحت ۱۱۷ هزار هکتاری شهرستان سروآباد ۷۰ هزار هکتار آن را جنگل، ۳۵ هزار هکتار را مرتع و ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد. این شهرستان دارای پوشش جنگلی وسیع است که جنگل‌های آن از نوع بلوط است.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.